Vak: Stage en projecten credits: 4

Vakcode
DBVP18OBS1
Naam
Stage en projecten
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Stage, werk
Toetsen
  • Toets 1 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Op de stageplek zelf
  • Toont in zijn didactisch handelen adequate kennis van (vak)didactiek, psychologie, pedagogiek en onderwijskunde (2.1)
  • Creëert eigentijdse leeromgevingen vanuit een coherente didactische visie die in het  perspectief van de ontwikkeling van de lerenden betekenisvol zijn (2.2)
  • Signaleert, benoemt en begeleidt de individuele talenten en mogelijkheden van lerenden en stimuleert hun doorgaande ontwikkeling (2.4)
  • Toetst de ontwikkeling en voortgang van de lerenden en beoordeelt de resultaten op  verantwoorde wijze (2.5)
  • Zet zijn kennis en vaardigheden met betrekking tot kunsteducatie in omwille van de ontwikkeling van discipline-overstijgende leerprocessen en –gebieden (2.6)
  • Creëert een veilig klimaat waarin op een coöperatieve en constructieve manier wordt gecommuniceerd en samengewerkt (3.3)
  • Levert een actieve, constructieve bijdrage aan verschillende vormen van overleg en samenwerken binnen en buiten het onderwijs (3.4)
  • Reflecteert doelbewust en/of systematisch op zijn ontwikkeling  als professional en maakt daarbij gericht gebruik van verschillende vormen van feedback (5.1)
Op basis van het verslag
  • De student beschrijft zijn/haar stage activiteiten op een heldere en navolgbare wijze.
  • De student gebruikt feedback van de stagedocent en de lerenden om zich verder te ontwikkelen.
  • De student ontwikkelt culturele zelfkennis van zichzelf en de ander en herkent dit in stage-situaties
  • De student ontwikkelt zijn beroepsvisie op basis van de eigen stage ervaringen.
  • De student ontwerpt een lessencyclus met de intentie dat deze voor de lerende als betekenisvol  wordt ervaren.
  • De student creëert een onderwijsleeromgeving die de lerenden in staat stellen zich te ontwikkelen op beeldend .
  • De student toont in het lesmateriaal discipline overstijgende kennis.
  • De student heeft het werk van de lerenden beoordeeld op een verantwoorde wijze.
Stagewerkplaats
  • De student heeft op een actieve manier een bijdrage geleverd aan de intervisiegesprekken.
  • De student is er in geslaagd om goed te luisteren naar medestudenten en goed samen te vatten en door te vragen.
  • De student gaat respectvol om met de verschillende verantwoordelijkheden en belangen tijdens intervisie met medestudenten.
  • De student ontwikkelt zelfkennis en kan zich inleven in de standpunten van anderen.

Presentatie

  • De student heeft de beginsituatie helder neergezet met alleen relevante informatie.
  • De student heeft helder geformuleerd wat de (onderzoeks) vragen zijn binnen de stage-instelling.
  • De student kan zijn/haar oplossingen, helder en inzichtelijk presenteren.

Inhoud

De onderbouwstage is gericht op klassenmanagement in het beeldend onderwijs van het Voortgezet onderwijs.
De student krijgt inzicht de verschillende taken van het beroep docent in een beeldend vak.
De student brengt eigen observaties in relatie tot eigen wensen en verwachtingen. Daarnaast voert de student een lessencyclus uit in de onderbouw.
Juni/augustus: inventarisatie van de mogelijkheden op de stagescholen.
September: student neemt contact op met de stageschool. Verkort kan z.s.m. starten. De student schrijft een lessencyclus, waarbij voor Minerva het formuleren van lesdoelen erg belangrijk is, op school- en lesniveau.
Oktober: week meelopen om observatieopdrachten maken. In deze week wordt op Minerva een stage bijeenkomst voor de stagedocenten georganiseerd en worden zo veel mogelijk eerste bezoeken aan de scholen door docenten van Minerva afgelegd.
Januari: Start stage blok 3. Stagebezoek. De bedoeling van het bezoek is niet perse lesobservatie door iemand van Minerva, eerder een gesprek over hoe de stage verloopt.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva