Vak: Introductie onderwijskunde credits: 4

Vakcode
DBVP19IOK1
Naam
Introductie onderwijskunde
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Opdracht
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Exemplarische lessen - Overige toetsing

Leeruitkomsten

  • De student kan in samenwerking met medestudenten principes uit leertheorie in eigen woorden beschrijven en vertalen naar een praktijkvoorbeeld (3.2, 3.4)
  • De student kan in samenwerking met medestudenten een praktijkvoorbeeld van een leertheoretisch principe presenteren waarbij aandacht wordt besteed aan presentatievaardigheden (2.1, 3.1).
  • De student kan algemene uitgangspunten met betrekking tot klassenmanagement benoemen en herkennen in een casus (2.1, 3.1).
  • De student kan algemene uitgangspunten met betrekking tot groepsdynamica benoemen en herkennen in een casus (2.1, 3.1).
  • De student kan algemene uitgangspunten met betrekking tot ontwikkelingspsychologie benoemen en herkennen in een casus (2.1, 3.1).
  • De student kan de verschillen tussen leerbehoeftes en de bijbehorende rol van de docent benoemen (2.1, 3.2, 3.5).
  • De student kan reflecteren op de leeropbrengst van zowel het verslag als de presentatie van de opdracht leertheoriĆ«en (5.1, 5.4).

Inhoud

In deze cursus behandelen we enkele theoretische onderwerpen die aan de basis van het domein onderwijskunde staan en in de toekomst op verschillende plekken terug zullen komen. Hierbij gaan we in op theorie achter waarneming, leertheoriƫen, ontwikkelingspsychologie en benaderen we klassenmanagement vanuit een onderwijskundig perspectief.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva