Vak: Vakdidactiek/Kunstbeschouwing blok 3 credits: 3

Vakcode
DBVP19VKB3
Naam
Vakdidactiek/Kunstbeschouwing blok 3
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Opdracht
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Kunstbeschouwing 3 - Overige toetsing
  • Vakdidactiek 3 - Opdracht

Leeruitkomsten

Vakdidactiek
  • De student heeft in zijn ontwerp helder hoe hij ‘artistiek werken’ borgt in zijn visie op het vak.
  • De student maakt in het ontwerp helder welke leermiddelen en leermaterialen het kunstonderwijs moeten ondersteunen.
  • De student kan leerplan vanuit een didactische visie ontwerpen.
  • De student kan zijn didactische visie en de daaruit voortvloeiende keuzes in de beschrijving van de docent weergeven.
  • De student kan de onderwijsleeromgeving zo inrichten dat de leerling de ruimte krijgt om zich optimaal beeldend te kunnen ontwikkelen.
 
Kunstbeschouwing
  • de student kent de kunsthistorische methode van Panofsky en kan broninformatie in deze structuur weergeven
  • de student kan tekst van Scruton lezen en kernbegrippen samenvatten
  • de student kan onderzoek doen naar vorm, inhoud en functie van een kunstwerk en resultaten presenteren met een accent op beleving en waardering van expressie/inhoud.
  • De student kan beelden selecteren op thematische verwantschap ten dienste van kunstbeschouwelijke introductieles voor onderbouw.

Inhoud

Vakdidactiek
In blok 3 maken de studenten hun ‘ideale’ leeromgeving (EDUTOPIA) voor mensen tussen de 12 en 17 jaar vormgeven. Middels een visualisatie met een korte tekst maken ze duidelijk: wat hun ‘visie’ is op kunstonderwijs. wat zijn de competenties van ‘de docent’, wat  ‘de ideale leerling’ is, hoe de ‘de leeromgeving’ eruit ziet, en hoe het leerplan eruit ziet.
 
Kunstbeschouwing
Het kunsthistorisch interpreteren van de inhoud van kunstwerken. De benaderingen van Panofsky wordt behandeld.
Het overwegen van kunst als middel tot morele educatie. De theorie van Roger Scruton wordt behandeld.
Rol en functie van kunstbeschouwelijke introducties in praktijklessen onderbouw.
Studenten ontwerpen kunsthistorische context rond een eigen beeldend werk en ontwerpen daar weer een introducerende themales kunstbeschouwing op

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva