Vak: Oriëntatie op het Leraarschap credits: 1

Vakcode
DMVH2ORI2
Naam
Oriëntatie op het Leraarschap
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
1
Taal
Nederlands
Coördinator
K.H. van der Meer
Werkvormen
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • semester 3 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

2.4, 2.5, 3.1, 3.2, 3.3, 3.5 4.1, 4.2 5.1

2. Pedagogisch en didactisch: De kunstvakdocent beschikt over een breed spectrum aan pedagogische en didactische kennis en vaardigheden. Daarmee brengt hij voor individuele en groepen lerenden veilige en krachtige leeromgevingen tot stand.
3. Interpersoonlijk: De kunstvakdocent beschikt over een breed spectrum aan communicatieve kennis en vaardigheden. Daarmee brengt hij, vanuit zijn ambassadeurschap voor de kunsten, effectieve interacties en samenwerkingsvormen tot stand in verschillende beroepscontexten.
4. Omgevingsgericht: De kunstvakdocent signaleert en onderzoekt relevante ontwikkelingen in de (culturele) diversiteit van de globaliserende samenleving. Hij benut kansen en mogelijkheden om op een zakelijke en georganiseerde wijze de verbinding te leggen met zijn beroepspraktijk.
5. Kritisch-reflectief en onderzoekend: De kunstvakdocent komt door reflectie en onderzoek tot inzicht en kennis voor zijn functioneren als professional. Hij zet zijn onderzoeksvaardigheden in om lerenden te stimuleren bij de ontwikkeling van een onderzoekende houding en te begeleiden bij het doen van eenvoudig onderzoek.

Inhoud

In het tweede studiejaar wordt aandacht besteed aan ontwikkelingen in het Nederlandse onderwijs, aan organisatorische aspecten van de school en aan specifieke problematieken zoals die voorkomen in het voortgezet onderwijs. Het doel is om de studenten handvatten aan te reiken voor de stage die ze gaan lopen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Prins Claus Conservatorium