Vak: Management Accounting & Control 2 credits: 5
- Vakcode
- FCDH18MAC2A
- Naam
- Management Accounting & Control 2
- Studiejaar
- 2020-2021
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- S.D. Jensen
- Werkvormen
-
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Management Accounting & Control 2 - Schriftelijk, organisatie tentamenbureau
Leeruitkomsten
- De student analyseert het management control systeem rekening houdend met strategieën, bedrijfsmodellen, verantwoordelijkheidscentra en managementstijlen.
- De student onderscheidt verschillende typen budgetten en budgetteringsprocessen.
- De student beoordeelt (ad-hoc) prestatiemeetsystemen met financiële en niet-financiële prestatiemaatstaven, met inachtneming van soft controls en duurzaamheid.
- De student berekent, vergelijkt en beoordeelt kostprijzen aan de hand van verschillende kostprijsmethoden.
- De student stelt een verschillenanalyse op voor zowel de kosten als de opbrengsten en beoordeelt deze.
Inhoud
Bij Management Accounting and Control 2 staat Performance Management centraal.
Het studieonderdeel is een vervolg op Management Accounting and Control 1. De volgende onderwerpen komen aan bod:
Met de strategie als uitgangspunt dient een organisatie invulling te geven aan de uit te voeren activiteiten. De onderwerpen planning, budgetting, en cost accounting zijn daarvoor relevant. Vervolgens is het van belang om de voortgang te meten, om te achterhalen of de organisatie op koers ligt en om zo nodig bij te sturen. Hierbij spelen management control, performance measurement en variance analysis een belangrijke rol.
Omdat een organisatie het zich niet kan veroorloven om zich alleen te richten op de harde cijfers, zullen de onderwerpen worden belicht vanuit de thema’s soft controls en ethiek.
Het studieonderdeel is een vervolg op Management Accounting and Control 1. De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Management Control
- Planning and budgetting
- Performance measurement
- Cost accounting
- Variance analysis
Met de strategie als uitgangspunt dient een organisatie invulling te geven aan de uit te voeren activiteiten. De onderwerpen planning, budgetting, en cost accounting zijn daarvoor relevant. Vervolgens is het van belang om de voortgang te meten, om te achterhalen of de organisatie op koers ligt en om zo nodig bij te sturen. Hierbij spelen management control, performance measurement en variance analysis een belangrijke rol.
Omdat een organisatie het zich niet kan veroorloven om zich alleen te richten op de harde cijfers, zullen de onderwerpen worden belicht vanuit de thema’s soft controls en ethiek.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management