Vak: Organisatie & Strategie credits: 5

Vakcode
FCDH19OS1C
Naam
Organisatie & Strategie
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S. van der Ploeg-Hooghiemstra
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Organisatie & Strategie 1 - Opdracht

Leeruitkomsten

  1. De student identificeert verschillende historische theorieën met betrekking tot organisatiekunde (niveau 1) 
  2. De student herkent verschillende organisatiestructuren en kan deze toepassen in de praktijk. (niveau 1+2)
  3. De student kan een externe analyse maken voor een organisatie. (niveau 2)
  4. De student kent de stappen van het strategisch managementproces en kan dit toepassen in de praktijk. (niveau 1 + 2)
  5. De student heeft inzicht in verschillende samenwerkingsverbanden tussen zowel concurrerende als niet concurrerende organisaties.(niveau 2)  
  6. De student kan de theorie rond strategisch management herkennen in een gesimuleerde omgeving. (niveau 2)

Inhoud

Het vak Organisatie & Strategie leert studenten om inzicht te krijgen in de lange termijn doelstellingen van organisaties en om voorstellen te doen deze doelstellingen (indien nodig en/of gewenst) regelmatig aan te passen op basis van een veranderende omgeving.

Bij deze doelstellingen gaat het continue om het creëren van “waarde” op lange termijn. Wat in dezen "waarde" is, wordt vooral bepaald door de organisatie en haar stakeholders.

De instelling of organisatie moet zich bij voortduring aanpassen aan de kansen en bedreigingen, die (on)mogelijkheden bieden om blijvend waarde te kunnen toevoegen. De omgeving heeft vaak een veel grotere invloed op instellingen dan andersom. Organisaties moeten dus een strategie ontwikkelen, waarbij men zich bij voortduring leert aan te passen.

Op deze manier kan de organisatie worden gezien als een dynamisch systeem uit noodzaak, waarbij het van doorslaggevend belang is, dat het management trends tijdig herkent en er op een goede manier op in kan spelen. De student leert dus om vooral ook oog te krijgen voor externe ontwikkelingen en moet oog krijgen voor kansen en bedreigingen en ook, waar de sterke en minder sterke punten van de organisatie liggen. Dit alles is bedoeld om de continuïteit van de organisatie te waarborgen en de propositie (en dus het business-model) van de instelling aan te passen.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management