Vak: Strategic Management credits: 3
- Vakcode
- ITVB18BIN3
- Naam
- Strategic Management
- Studiejaar
- 2020-2021
- ECTS credits
- 3
- Taal
- Engels
- Coördinator
- R.A. Rozier
- Werkvormen
-
- Gastcollege
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Strategic Management - Schriftelijk, organisatie tentamenbureau
Leeruitkomsten
De student kan:
- de (gerelateerde) elementen van een strategie van een organisatie in een case beschrijven gebaseerd op strategietheorie.
- de relevantie van concurrentievoordelen en klantwaarde in een organisatiestrategie bespreken, gebaseerd op strategietheorieën.
- een SWOT-analyse van een organisatie maken, op basis van theorie over een SWOT-analyse.
- de verschillende concurrentiekrachten op een organisatie verklaren, gebaseerd op het Five Forces Model van Michael Porter.
- het gebruik van een balanced scorecard in een organisatiestrategie interpreteren, gebaseerd op theorie over de balanced scorecard.
- de strategische tool "strategische roadmapping" illustreren, op basis van strategietheorie.
- de organisatorische impact van strategisch management identificeren, op basis van strategietheorie.
- de relatie tussen organisatiestrategie en strategisch informatiebeheer verduidelijken, op basis van theorieën over strategisch informatiebeheer.
- de (gerelateerde) elementen van een strategie van een organisatie in een case beschrijven gebaseerd op strategietheorie.
- de relevantie van concurrentievoordelen en klantwaarde in een organisatiestrategie bespreken, gebaseerd op strategietheorieën.
- een SWOT-analyse van een organisatie maken, op basis van theorie over een SWOT-analyse.
- de verschillende concurrentiekrachten op een organisatie verklaren, gebaseerd op het Five Forces Model van Michael Porter.
- het gebruik van een balanced scorecard in een organisatiestrategie interpreteren, gebaseerd op theorie over de balanced scorecard.
- de strategische tool "strategische roadmapping" illustreren, op basis van strategietheorie.
- de organisatorische impact van strategisch management identificeren, op basis van strategietheorie.
- de relatie tussen organisatiestrategie en strategisch informatiebeheer verduidelijken, op basis van theorieën over strategisch informatiebeheer.
Inhoud
In een organisatie begint het allemaal met het definiëren van een gedegen strategie. De strategie bepaalt hoe organisaties en hun mensen processen uitvoeren, gegevens uit deze processen verwerken en gegevens omzetten in informatie op verschillende managementniveaus om te meten of de strategische doelen worden behaald.
In deze cursus module leert de student wat strategie is, uit welke onderdelen strategie bestaat, welke stappen een organisatie moet nemen om een goede strategie te ontwerpen, hoe een organisatie kan winnen in de markt en wat voor informatie op welk niveau is nodig om de strategie te ontwerpen, uit te voeren en te meten. Ten slotte leert de student hoe de strategie van een organisatie gerelateerd is aan het concept van strategisch informatiebeheer.
De theorietoets is gebaseerd op een casebeschrijving van een organisatie.
In deze cursus module leert de student wat strategie is, uit welke onderdelen strategie bestaat, welke stappen een organisatie moet nemen om een goede strategie te ontwerpen, hoe een organisatie kan winnen in de markt en wat voor informatie op welk niveau is nodig om de strategie te ontwerpen, uit te voeren en te meten. Ten slotte leert de student hoe de strategie van een organisatie gerelateerd is aan het concept van strategisch informatiebeheer.
De theorietoets is gebaseerd op een casebeschrijving van een organisatie.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Communicatie, Media & IT