Vak: Bedrijfskunde credits: 5

Vakcode
ITVP20BDK
Naam
Bedrijfskunde
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J.F. van der Lee
Werkvormen
  • Hoorcollege
Toetsen
  • Opdrachten Schriftelijke Vaardigheden - Overige toetsing
  • Tentamen Bedrijfskunde - Computer, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

leeruitkomsten Bedrijfskunde
  • De student kan de organisatie definiëren, typeren ,  modelleren  en beschrijven  op meerdere niveaus van detaillering. De student kan zinvolle verbanden leggen tussen deze beschrijvingen.
  • De student kent het kwaliteitsverbetering/optimalisatievraagstuk waar organisaties voor staan, de trends hierin, kan de verschillende kwaliteitseisen definiëren en  met elkaar confronteren, en  kent de rol en betekenis  van de omgeving, het KOOP concept en ICT bij dit vraagstuk.
  • De student kent de fasering van het organisatie-optimalisatie traject en kan deze verbinden met de elementen uit het klaverbladmodel. De student kan per fasering de resultaatgebieden benoemen. 
  • De student kent het verschil tussen standaardpakketten (BoB en ERP) en maatwerk. De student kent de verschillende scenario’s, fases en bijbehorende activiteiten bij een organisatieoptimalisatie m.b.v. een standaardpakket.
Leeruitkomsten Schriftelijke Vaardigheden
  • De student kent de juiste spelling- en formuleringsregels Nederlands volgens de officiële regels in Het Groene Boekje en past deze toe.
  • De student schrijft lezer- en doelgericht.
  • De student levert een goed gestructureerd portfolio op, op basis van de weekopdrachten en de eindopdracht.
  • De student schrijft als eindopdracht een goed gestructureerd, lezergericht artikel over een bedrijfskundig onderwerp in correct Nederlands. 

Inhoud

Inhoud Bedrijfskunde
  • Dit vak  geeft een introductie in het vakgebied Bedrijfskunde. Hierin wordt met name de nadruk gelegd op de organisatie vanuit een  procesperspectief en de  invloed van informatietechnologie op die processen. 
inhoud schriftelijke vaardigheden
  • De student krijgt een intensieve training in de individuele schrijfvaardigheid, waarbij het accent ligt op correct spellen en formuleren in het Nederlands. Wekelijks levert de student een schrijfproduct op. Onderwerpen van de weekopdrachten zijn onder andere: spelling en formulering in het Nederlands, lezer- en doelgericht schrijven, en structureren van informatie.
  • De student neemt de gemaakte weekopdrachten en de eindopdracht op in een portfolio. Dit portfolio wordt beoordeeld door de docent en wordt waar nodig van feedback voorzien.
  • Daarnaast maakt de student de Startvaardighedentoets Nederlands (Spelling en Formulering, niveau 3F)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT