Vak: Praktijk trede 12 periode CD credits: 15

Vakcode
LDVB20PR12CD
Naam
Praktijk trede 12 periode CD
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
15
Taal
Nederlands
Coördinator
R. de Haan
Werkvormen
Toetsen

Leeruitkomsten

Knowledge & Understanding
Artistiek vermogen
LKU2 De afgestudeerde demonstreert inzicht in artistieke processen en producten.
MKU3 De afgestudeerde stelt het creatieve proces ten dienste van zijn docentschap en weet een creatief proces bij de leerling te realiseren.
MKU4 De afgestudeerde geeft zichtbaar vorm aan zijn eigen of andermans concepten en artistieke ideeën door vertaling naar bewegingsmateriaal en choreografieën.
MKU11 De afgestudeerde ontleedt dansbewegingen van zichzelf en van anderen, zowel in hun geheel als in aparte en geïsoleerde aspecten en elementen en kan verschillende dansdisciplines en -stijlen zo mogelijk integreren.
Pedagogisch en didactisch vermogen
LKU4 De afgestudeerde toont in zijn didactisch handelen adequate kennis van (vak)didactiek, psychologie, pedagogiek en onderwijskunde.
Interpersoonlijk vermogen
LKU5 De afgestudeerde toont inzicht in communicatiemethoden, -technieken en -strategieën en in communicatieve vaardigheden.
 
Applying Knowledge & Understanding
Artistiek vermogen
LAKU1 De afgestudeerde past een breed scala aan kennis, DAZ-technische vaardigheden en theatrale middelen toe en gebruikt op creatieve wijze de kernelementen van dans: kracht, tijd, ruimte en het lichaam als instrument.
Pedagogisch en didactisch vermogen
LAKU3 De afgestudeerde realiseert gedifferentieerde en gepersonaliseerde leerprocessen.     
LAKU4 De afgestudeerde toetst de ontwikkeling en voortgang van de lerende en beoordeelt de resultaten op verantwoorde wijze.
LAKU5 De afgestudeerde zet zijn kennis en vaardigheden met betrekking tot kunsteducatie in omwille van de ontwikkeling van discipline-overstijgende leerprocessen en -gebieden.
MAKU5 De afgestudeerde herkent en signaleert leer- en gedragsproblemen door analyse van fysiek gedrag en roept zo nodig externe deskundigheid in.
MAKU7 De afgestudeerde beschikt over een breed methodisch inzicht en hij zet dit in bij het formuleren van leerdoelen en het ontwerpen van verschillende curricula, leer- en lesplannen.
Interpersoonlijk  vermogen
LAKU6 De afgestudeerde beargumenteert zijn artistieke, pedagogische en didactische keuzes mondeling en schriftelijk en zet deze vaardigheid op effectieve wijze in.
Omgevingsgericht  vermogen
LAKU7 De afgestudeerde weet culturele zelfkennis en kennis van perspectieven van 'de ander' effectief toe te passen in zijn handelen.
LAKU8 De afgestudeerde toont zakelijk, creatief en organisatorisch inzicht bij het ontwikkelen van cultureel ondernemerschap voor de korte en langere termijn.
MAKU11 De afgestudeerde neemt in de ontwikkeling van zijn beroepspraktijk de persoonlijke fysieke belastbaarheid als uitgangspunt.
MAKU16 De afgestudeerde heeft een eigen visie heeft op zowel het theatervak als op het onderwijs- en leerproces en voelt een innerlijke noodzaak deze visie over te dragen.
Kritisch reflectief en onderzoekend vermogen
LAKU10 De afgestudeerde stimuleert een onderzoekende houding bij lerende en begeleidt deze bij eenvoudig (artistiek) onderzoek.
MAKU22 De afgestudeerde toont een professionele houding ten aanzien van het werkveld (Is flexibel, stressbestendig, initiatiefrijk, is gericht op doorgroei van zichzelf en anderen ten behoeve van het werkveld).

Making Judgements
Artistiek  vermogen
LMJ1 De afgestudeerde onderzoekt als DAZ-kunstenaar persoonlijke of collectieve fascinaties en bronnen in verschillende contexten en geeft zijn visie vorm in artistieke concepten, bewegingsmateriaal en choreografieën.
LMJ2 De afgestudeerde reflecteert op de totstandkoming van artistieke processen en producten.
Pedagogisch en didactisch vermogen
LMJ3 De afgestudeerde creëert eigentijdse leeromgevingen vanuit een coherente didactische visie die in het perspectief van de ontwikkeling van de lerende betekenisvol zijn.
LMJ4 De afgestudeerde signaleert, benoemt en begeleidt de individuele talenten en mogelijkheden van lerende en stimuleert hun doorgaande ontwikkeling.
LMJ5 De afgestudeerde toetst de ontwikkeling en voortgang van de lerende en beoordeelt de resultaten op verantwoorde wijze.
Interpersoonlijk vermogen
LMJ6 De afgestudeerde beargumenteert zijn artistieke, pedagogische en didactische keuzes mondeling en schriftelijk en zet deze vaardigheid op effectieve wijze in.
LMJ7 De afgestudeerde gaat strategisch, flexibel en respectvol om met de verschillende rollen, verantwoordelijkheden, belangen en kwaliteiten in de (internationale) interculturele beroepspraktijk.
LMJ8 De afgestudeerde draagt adequaat zijn visie uit op de positie en functie van kunst en kunsteducatie in de samenleving.
MAKU22 De afgestudeerde toont een professionele houding ten aanzien van het werkveld (Is flexibel, stressbestendig, initiatiefrijk, is gericht op doorgroei van zichzelf en anderen ten behoeve van het werkveld).
 
Making Judgements
Artistiek  vermogen
LMJ1 De afgestudeerde onderzoekt als DAZ-kunstenaar persoonlijke of collectieve fascinaties en bronnen in verschillende contexten en geeft zijn visie vorm in artistieke concepten, bewegingsmateriaal en choreografieën.
LMJ2 De afgestudeerde reflecteert op de totstandkoming van artistieke processen en producten.
Pedagogisch en didactisch vermogen
LMJ3 De afgestudeerde creëert eigentijdse leeromgevingen vanuit een coherente didactische visie die in het perspectief van de ontwikkeling van de lerende betekenisvol zijn.
LMJ4 De afgestudeerde signaleert, benoemt en begeleidt de individuele talenten en mogelijkheden van lerende en stimuleert hun doorgaande ontwikkeling.
LMJ5 De afgestudeerde toetst de ontwikkeling en voortgang van de lerende en beoordeelt de resultaten op verantwoorde wijze.
Interpersoonlijk vermogen
LMJ6 De afgestudeerde beargumenteert zijn artistieke, pedagogische en didactische keuzes mondeling en schriftelijk en zet deze vaardigheid op effectieve wijze in.
LMJ7 De afgestudeerde gaat strategisch, flexibel en respectvol om met de verschillende rollen, verantwoordelijkheden, belangen en kwaliteiten in de (internationale) interculturele beroepspraktijk.
LMJ8 De afgestudeerde draagt adequaat zijn visie uit op de positie en functie van kunst en kunsteducatie in de samenleving.
Omgevingsgericht vermogen
LMJ9 De afgestudeerde ontwikkelt vanuit zijn vakmanschap producten en initieert, organiseert en evalueert projecten in een breed cultureel-maatschappelijk spectrum.
MMJ4 De afgestudeerde onderzoekt en verdiept bestaande werkwijzen van de DAZ-praktijk ten behoeve van DAZ-educatie.
MMJ7 De afgestudeerde toont een professionele houding ten aanzien van het werkveld (Is flexibel, stressbestendig, initiatiefrijk, is gericht op doorgroei van zichzelf en anderen ten behoeve van het werkveld)

Communication
Pedagogisch didactisch  vermogen
LC2 De afgestudeerde creëert eigentijdse leeromgevingen vanuit een coherente didactische visie die in het perspectief van de ontwikkeling van de lerende betekenisvol zijn.
LC3 De afgestudeerde signaleert, benoemt en begeleidt de individuele talenten en mogelijkheden van lerende en stimuleert hun doorgaande ontwikkeling.
Interpersoonlijk  vermogen
LC4 De afgestudeerde hanteert relevante communicatiemethoden, -technieken en -strategieën.
LC5 De afgestudeerde beargumenteert zijn artistieke, pedagogische en didactische keuzes mondeling en schriftelijk en zet deze vaardigheid op effectieve wijze in.
LC6 De afgestudeerde creëert een veilig klimaat waarin op een coöperatieve en constructieve manier wordt gecommuniceerd en samengewerkt.
LC7 De afgestudeerde levert een actieve, constructieve bijdrage aan verschillende vormen van overleg en samenwerken binnen en buiten het onderwijs.
LC8 De afgestudeerde draagt adequaat zijn visie uit op de positie en functie van kunst en kunsteducatie in de samenleving.
Omgevingsgericht vermogen
LC9 De afgestudeerde stimuleert en ondersteunt partijen in de samenleving om vragen op het gebied van cultuurparticipatie te expliciteren.
LC10 De afgestudeerde opereert effectief binnen netwerken, media, procedures en afspraken die relevant zijn in de kunst- en cultuureducatie context, zowel op analoog als digitaal gebied.
LC11 De afgestudeerde onderhandelt over organisatorische, financiële, en inhoudelijke aspecten van het werkveld met opdrachtgevers en andere belanghebbenden.
Kritisch reflectief en onderzoekend vermogen
LC12 De afgestudeerde stimuleert een onderzoekende houding bij lerenden en begeleidt deze bij eenvoudig (artistiek) onderzoek.

Learning Skills
Omgevingsgericht vermogen
LLS2 De afgestudeerde ontwikkelt vanuit zijn vakmanschap producten en initieert, organiseert en evalueert projecten in een breed cultureel-maatschappelijk spectrum.
LLS3 De afgestudeerde toont zakelijk, creatief en organisatorisch inzicht bij het ontwikkelen van cultureel ondernemerschap voor de korte en langere termijn.
 

Inhoud

Onderwijs Praktijk: in dit domein woont de student lessen bij en observeert hij de dansdocent. Daarnaast leert hij zelfstandig lesgeven. Op deze manier wordt zijn bewustwording vergroot van zowel de praktijk van het lesgeven, als van de opbouw van een les. Ook maken de studenten in dit domein kennis met hun toekomstige werkveld. Studenten doen praktijkervaring op door middel van podiumpraktijkstages op een niveau dat past bij de studiefase waarin de student zich bevindt. In trede 9 wordt dit domein gecombineerd met het domein Theater Praktijk van de opleiding Hbo-Bachelor Dans.

COL Project
Project waarbij creatie(C), ondernemerschap (O) en Leiderschap (L) centraal staan.Het COL Project wordt met een examen afgesloten binnen het Onderwijs Praktijk Domein.
 
Creatie & Educatie Project
Hierbij worden creatie, educatie en leidinggeven samengebracht in een onderwijssituatie.
 
MEDI/Onderwijs Praktijkstages
Onderwijs Praktijkstages biedt mogelijkheden de verworven theoretische aspecten van het onderwijsproces in praktijk te brengen binnen het reguliere basis- en voortgezet onderwijs (inclusief CKV).
  
Observeren
Het observeren van onderwijs in de breedste zin des woords in diverse situaties.
 
Theater Praktijkstages
Theater Praktijkstages bieden mogelijkheden om als uitvoerend kunstenaar, deels zelfstandig, deels onder supervisie podium- en werkveldervaring op te doen.

Project CREAcore
Dit is een performing arts-project waarin de studenten aan de hand van een thema, samen met hun coach, een presentatie c.q. performing arts project maken binnen een onderwijssituatie en ervaring krijgen in ondernemen en creëren.
 
Project “We”
Het Project “We” vindt vroeg in trede 9 plaats en heeft een oriënterende en samenwerkende doelstelling.

Project Integratie/IWP
Bij het Project Integratie wordt onder leiding van diverse choreografen en regisseurs een theaterproduct uitgevoerd, waarbij verschillende domeinen geïntegreerd zijn tot een samenhangend geheel. Hierbij ligt het accent op verbindingen leggen tussen Onderwijs, Onderzoek en Werkveld. (IWP)

Project Performing Education (Project PE)
Zowel het lesgeven alsmede ondernemen en leidinggeven staan in dit domeinonderdeel centraal. Performing Education wordt met een examen afgesloten binnen het Onderwijs Praktijk Domein.
 
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Lucia Marthas Institute for Performing Arts