Vak: Action Learning Opdracht 8 credits: 5

Vakcode
REDH3ALO8
Naam
Action Learning Opdracht 8
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J.O. van Diepen
Werkvormen
  • Action learning
  • Opdracht
Toetsen
  • ALO 8 - Opdracht

Leeruitkomsten

De competentie (juridisch) analyseren wordt getoetst op niveau 2.


EU-wetgeving vinden, selecteren en toepassen;
  • de student heeft verdiepende kennis van de rechtsbeginselen van de EU, de inhoud van het vrije verkeer van goederen, het mededingingsrecht en kan deze toepassen in een advies;
  • de student kent de verschillende richtlijnen op het gebied van het consumentenrecht en kan deze analyseren in een concrete casus;
  • de student is in staat om de gegeven basisbegrippen met betrekking tot het consumentenrecht te begrijpen en toe te passen in een analyse;
  • de student kan van de Wet op de omzetbelasting 1964 de basisartikelen uitleggen;
  • de student kan met behulp van de belastingwetten vragen op het gebied van de BTW destilleren uit een fiscale casus;
  • de student kan een prejudiciĆ«le vraag destilleren uit een casus en opstellen;
  • de student heeft kennis van IE-rechten, de uitputting ervan en van de doorwerking van richtlijnen met betrekking tot IE-rechten en kan deze toepassen;

Inhoud

Niveau: verdiepend (2)     
Inhoud:
. Binnen deze Action Learning Opdracht staat 'Europa' centraal. In het eerste jaar heeft u een basis gelegd in de kennis van het Europese recht. In dit blok wordt u uitgedaagd om vanuit een zeer actueel thema beroepsproducten te schrijven die in een Europese context relevant zijn. De Action Learning Opdracht kent als centrale thema: 'piracy and counterfeiting'. Een ieder kent de voorbeelden van illegale software, nepkleding, dubieuze medicijnenverkoop via internet etc. etc. Veelal komen deze producten (goederen) van buiten de grenzen van de EU, maar worden ze binnen de grenzen van de EU verhandeld.
Automatisch rijzen dan vragen als: "wat doen de instellingen van de EU om de invoer van dit soort goederen te voorkomen?", "Welke middelen staan de instellingen van de EU daartoe ten dienste?", "Kan de consument bescherming vragen en zo ja, waar dan?".
Vanuit deze thematiek zal de student op zelfstandige wijze verschillende rechtsvragen moeten onderzoeken en analyseren om vervolgens een gefundeerd advies te geven of de uitkomsten ervan te vertalen naar -voor deze context- relevante beroepsproducten.
De Action Learning Opdracht bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder juridische en communicatieve. Voorts speelt onderzoek een rol.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Rechtenstudies