Vak: Project Nieuwsanalyse en Media-advies credits: 5

Vakcode
COVP21CPA1
Naam
Project Nieuwsanalyse en Media-advies
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
R. Heuvelman
Werkvormen
  • Opdracht
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • Nieuwsanalyse en Media-advies - Overige toetsing
  • Visuele communicatie 1 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

De volgende competenties worden ontwikkeld op niveau 1:
1.      Context & strategie 1.      Signaleert ontwikkelingen die relevant zijn voor de organisatie, overziet internationale en (interculturele) ontwikkelingen en vertaalt de implicaties hiervan naar het communicatiebeleid.
2.      Doelgroep & gedrag 3.      Voert een praktijkonderzoek methodisch uit en hanteert daarbij passende onderzoeksmethoden.
3.      Concept & creatie 6.      Werkt een (creatief) concept uit dat aansluit bij de wensen van de (internationale) doelgroep en/of de doelstellingen van de organisatie. 
8.      Creëert relevante content die aansluit bij het concept en bij de doelstellingen van de organisatie.
5.      Overtuiging & draagvlak 10.   Adviseert vanuit de organisatie of als externe adviseur (consultant) over de communicatie van de organisatie, rekening houdend met de communicatiestrategie van de organisatie.

Inhoud

De rol en functie van de communicatieadviseur is ingrijpend aan het veranderen. Dit hangt samen met de snelle veranderingen in de samenleving. Organisaties bestaan niet zomaar op zichzelf maar opereren en communiceren in een dynamische omgeving. Maatschappelijke kwesties/issues ontstaan (en verdwijnen soms ook ) snel, mede onder invloed van alle mogelijkheden om online te communiceren. Issues kunnen in het ergste geval tot een crisissituatie leiden. De communicatieadviseur heeft o.a. als taak dat te voorkomen.
 
De student maakt in dit project kennis met twee kerntaken: issue management & media monitoring. De student leert issues in de media te volgen, te herkennen en in te kunnen schatten of deze issues tot een crisissituatie kunnen leiden. Volgens een vaststaande methode identificeert de student welke issues de aandacht van de media hebben (beeld en taal) en kan deze analyseren.
 
De student signaleert “wat er leeft en wat er speelt” in de media over issues. De student brengt de issues en de spelers die actief zijn rond de kwesties in kaart, en signaleert belangrijke ontwikkelingen en trends ( economisch, politiek, cultureel) rondom de gekozen organisatie. De student rapporteert in een nieuwsanalyse-rapport.
 
Op basis van onderzoek, ontwikkelt de student en media-advies voor de organisatie. Daarin adviseert de student over vragen zoals: hoe genereer je media aandacht? Of hoe blijf je juist uit het nieuws? Wát en hoe moet er worden gecommuniceerd? Welke media online, offline, zet je daarvoor in? En tenslotte: hoe presenteer je jouw mediastrategie overtuigend aan je baas, het hoofd van de communicatie-afdeling?
 
De student oriënteert zich in het kader van professionele ontwikkeling op de rol van de public affairs professional in relatie met zijn persoonlijke (competentie) ontwikkeling. Het uitgangspunt van professionele ontwikkeling is dat de student zelf verantwoording neemt voor de eigen ontwikkeling en de keuzes die daarbij horen. Dit doet de student door een zelfanalyse te maken waarbij een verbinding met de beroepstaken wordt gelegd. Ook stelt de student een portfolio samen dat het mogelijk maakt de professionele ontwikkeling te volgen.
 
Tijdens dit blok ontwikkelt de student inzicht in de stappen van het communicatie-adviestraject. Het proces van samenwerken om te komen tot een zo goed mogelijk advies, is daar van een belangrijk element. Daarnaast is het visualiseren en presenteren van het advies belangrijk.
 

Bij visuele communicatie staat dit blok het leren werken met Word en Illustrator centraal. De student leert allerlei handigheden in Word. In Illustrator wordt duidelijk hoe de student het beste een infographic kan maken

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT