Vak: Examen Beeldend: Artistiek Onderzoek credits: 25

Vakcode
DBVB21ARO8
Naam
Examen Beeldend: Artistiek Onderzoek
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
25
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Afstudeeropdracht
Toetsen

Leeruitkomsten

Proces
•    De student produceert beeldend werk overeenkomstig het aantal studiepunten dat daarvoor is opgenomen.
•    De student werkt op de gegeven tijden op Minerva, daarbuiten op een zelf georganiseerde werkplek.
•    De student past de Toolkit Maken correct toe en legt verbanden tussen de daarin opgenomen gebieden
•    De begeleidingsgesprekken zijn verwerkt in de processtappen.
•    De student kan zijn/haar ontwikkeling toelichten.
•    De student gebruikt het beeldprofiel in het artistieke proces en kan de keuzes daarin beargumenteren (context in Toolkit).
•    En plaatst de eigen verrichtingen in die context
•    De student houdt een procesboek bij.

Product
•    De student is in staat om in het beeld een eigen handschrift te ontwikkelen
•    Het werk toont focus op de professionele beeldende kunst/vormgeving
•    De student maakt een presentatie voor de werkbespreking waarin mogelijke verbanden en artistieke koers zichtbaar zijn .
•    De student leidt zelf de  evaluatie in, met de thesis als leidraad. 
•    De student schrijft n.a.v. de ingevulde Toolkit Maken een thesis waarin de uitgangspunten voor het artistiek onderzoek t.b.v. het eindexamen worden geformuleerd en waarin hij/zij zich positioneert in de context van de beeldende kunst/vormgeving.                                                                                                                  
 

Inhoud

De student maakt in studio, atelier of werkplaats  beeldend werk vanuit een eigen voorkeur en fascinatie voor thema, stijl, materiaal/techniek, medium en ontwikkelt daarin concepten. 
De student ontwikkelt een visie in het eigen werk en kan vanuit de vakdiscipline de juiste keuzes maken om die te ondersteunen. 
De student oriënteert zich- en oefent op het gebied van presentatie eigen beeldend werk. 
Aan het begin van de tweede helft van het semester formuleert de student, in overleg met de docenten, de opdrachtstelling voor het afstudeerproject.
De student schrijft aan het eind van het semester t.b.v. het eindexamen een thesis gebaseerd op de ingevulde Toolkit Maken.
De student verzorgt een eindexamenpresentatie, en toelichting daarop, waarin het niveau 4e jaar en de geldende competenties zichtbaar zijn en doorklinken.
De student doet regelmatig mee aan de coaching gesprekken van anderen, gebaseerd op de structuur van de Toolkit Maken.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva