Vak: Beroepswerkplaats 5 credits: 10

Vakcode
DBVB21BPW5
Naam
Beroepswerkplaats 5
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Intervisie
Toetsen

Leeruitkomsten

Je laat zien hoe het artistieke maakproces werkt en kan deze helder vertalen naar concreet lesmateriaal.
Je hebt concrete vernieuwende werkvormen m.b.t. reflectie in je ontwerp ingebouwd.
Jouw lesmateriaal brengt het artistieke leerproces op gang waarbij een leerling veel mogelijkheden en keuzes heeft tijdens het maakproces.
Je hebt hedendaagse kunstenaars in relatie tot maatschappelijke onderwerpen gebruikt in het ontwerp van lesmateriaal.
Je houdt in je lesontwerp rekening met de uitgangspositie/ voorkennis van de leerlingen.
Je kan op grond van DIM en Mayer een activerende les ontwerpen.
Je hebt vanuit een actueel onderwerp een opdracht ontworpen waardoor leerlingen meer begrip krijgen over het onderwerp.
Je hebt het werk van kunstenaars na 2000 gebruikt als inspiratiebron voor een les ontwerp en komen goed tot hun recht.
Je hebt het werk van kunstenaars na 2000 gebruikt als inspiratiebron voor een les ontwerp en komen goed tot hun recht.
Je wisselt goed af in je ontwerp tussen receptie (bronnen, theorie), productie (onderzoek, praktijkopdrachten) en reflectie (op het eigen werk en dat van anderen).
Je laat zien dat je rekening houdt met verschillen en maakt een gedifferentieerde les.
Je hebt concrete en haalbare doelen geformuleerd in je lesontwerpen.
Je begrijpt de Taxonomie van Bloom en kunt op grond daarvan vragen en een beoordelingsmodel construeren.
Je hebt het werk van een hedendaagse kunstenaars navolgbaar in relatie gebracht tot andere cultuurperiodes.
Je hebt het proces van stagelopen goed aangepakt, helder gecommuniceerd en op een prettige manier samengewerkt met de instelling.
Je hebt de visie op het vak/ vakken op de stagelokatie helder beschreven en geanalyseerd.
Je hebt zelf een visie op het vak ontwikkeld, en beschrijft hoe deze visie terug komt in de eigen lessen.
Je begrijpt de complexiteit van het keuzeprobleem binnen CKV en kan deze helder op grond van bronnen framen.
Je hebt de bronnen juist toegepast en hebt extra bronnen toegevoegd.
Je hebt een heldere betooglijn in je paper.
Je noemt een concreet voorbeeld van een CA die goed past bij jouw conclusie en die je zou kunnen gebruiken in jouw CKV les.
 

Inhoud

Het gehele semester 5 wordt bij er Beroepswerkplaats aandacht besteed aan werkveldervaring (stage) die aansluit aan bij de examenprogramma’s van het VO (Kunst Algemeen en Kunstgeschiedenis ‘oude stijl’ en de praktische vakken Tekenen, handvaardigheid en Textiele Vormgeving ‘oude stijl’)

Het is de bedoeling dat je aan het eind van semester 5 inzicht hebt in de eindtermen van de examenprogramma’s en dat je in staat bent om bijbehorend lesmateriaal te ontwikkelen (eventueel ook voor het MBO werkveld).

Je maakt verschillende dossieropdrachten. Deze worden gebruikt als voorbereiding op jullie werkveld ervaringen.  Naast het uitvoeren van de dossieropdrachten, reflecteer je voortdurend op je eigen handelen en neem je een standpunt in ten opzichte van je eigen ervaringen en vorm je een professionele visie op het beroep. 

Omdat de opleiding toe werkt naar een brede vorming tot docent (bevoegd en startbekwaam voor de binnen- en buitenschoolse educatie) mag je ook zelfgekozen projecten (die zich in het kunsteducatieve werkveld afspelen) tijdens deze periode ondernemen, in overleg met je docenten.
 

School(s)

  • Academie Minerva