Vak: Kunstgeschiedenis/Kunstbeschouwing 4 credits: 5

Vakcode
DBVB21KGB4
Naam
Kunstgeschiedenis/Kunstbeschouwing 4
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen

Leeruitkomsten

-    De student kan complexe informatie verzamelen uit kunsthistorische bronnen, zodanig dat deze op kritische wijze gewogen en in cultuurhistorische context gebruikt worden;
-    De student kan relaties leggen tussen verschillende cultuurhistorische periodes, zodanig dat deze in de actuele beeldcultuur gecontextualiseerd en inspirerend overgedragen worden;
-    De student weet en kan de verschijningsvormen van cultuurhistorische stijlen herkennen, zodanig dat ontwikkelingen binnen die stijlen benoemd worden aan de hand van exemplarische voorbeelden;
-    De student weet en kan op basis van kunstbeschouwende modellen kunstwerken en disciplines als theater en dans analyseren, zodanig dat deze op een interactieve en begrijpende wijze vertaald worden in een lesplan;
-    De student is bekend met de verschillende didactische stromingen, zodanig dat er voor beleidskeuzes en uitwerkingen daarvan doordachte en onderbouwde keuzes gemaakt kunnen worden;
-    De student is in staat op basis van een didactisch kader tot een educatieve werkvorm te komen, zodanig dat dit inhoudelijk zowel als inspirerend en interactief aansluit bij het publiek;
-    De student weet en kan praktische artistieke werkvormen ontwikkelen, zodanig dat een kunstwerk inhoudelijk en in vormentaal en context overgebracht kan worden;
-    De student weet op basis van eigen fascinatie en onderzoek te komen tot een didactisch product, zodanig dat het aansluit op de belevingswereld van een gekozen doelgroep en aanzet tot een interactieve werkhouding;
-    De student reflecteert op analytisch en kritisch niveau zijn onderzoeks- en artistiek ontwikkelingsproces, zodanig dat het verslag tekstueel en visueel inspirerend is voor anderen

Beschouwen Andere Kunsten (dans)
Kennismaking onderzoeksvaardigheden en informatievaardigheden:
onderzoeksvraag en methodiek, product is vastgelegd
 

Inhoud

•    Kunsthistorische beschouwing van beelden, aan de hand van bruikbare bronnen als basis voor interpretatie en adequaat brongebruik  voor verwijzing in teksten;
•    Kunsthistorische stromingen Renaissance en Barok;
•    Verdieping kunstbeschouwing (Gombrich, Arnheim);
•    Actualisering van deze stromingen in de huidige cultuur;
•    Toepassing didactiek voor beschouwelijke werkvormen;
•    Beeldende reflectie op ervaren kunstwerk

Toepassing van kunstbeschouwing komt terug in deelopdracht; daarnaast wordt in de lessen gewerkt aan de eindopdracht, en worden thuiswerkopdrachten uitgezet. 

Beschouwen Andere Kunsten (dans)
Twee reeksen van acht colleges over dans en drama, waarin kernconcepten van die disciplines centraal staan en ideaaltypische werkvormen voor beschouwen in de onderwijspraktijk. Nadruk op beschouwelijke competenties en op het plaatsen van canonische werken uit andere disciplines in een historisch raamwerk.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva