Vak: Onderwijskundig Ontwerpen credits: 5

Vakcode
DBVB21OKO4
Naam
Onderwijskundig Ontwerpen
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Opdracht
Toetsen

Leeruitkomsten

Blok 3: Motivatie
·       De student toont kennis van en inzicht in basisbegrippen met betrekking tot feedback
·       De student toont kennis van en inzicht in basisbegrippen met betrekking tot reflectie
·       De student toont kennis van en inzicht in basisbegrippen met betrekking tot motivatietheorie.
·       De student kan in groepsverband een verwerkingsopdracht ontwerpen en uitvoeren waarin thema’s uit de motivatietheorie gerelateerd worden aan de praktijk van een docent BKV.
·       De student kan motivatietheorie toepassen op eigen ervaringen van zowel binnen als buiten onderwijssituaties
·       De student kan met behulp van verschillende reflectiemodellen inzicht eigen gedrag analyseren.
·       De student relateert eigen ervaringen aan recente en relevante literatuur omtrent motivatietheorie.
 
Blok 4: onderwijskundig ontwerpen
·       De student kan verschillende onderwijskundige ontwerpprincipes en begrippen beschrijven en inzetten in een eigen onderwijskundig ontworpen blauwdruk van een lessenserie;
·       De student kan de lessenserie legitimeren aan de hand van literatuur;
·       De student kan concrete lessituaties ontwerpen in het verlengde van de lessenserie;
De student kan een educatief filmpje ontwerpen en inzetten in het verlengde van de lessenserie.
 

Inhoud

De inhoud van deze cursus is georganiseerd om twee thema’s: motivatie en onderwijskundig ontwerpen.
 
Blok 3: Motivatie
In dit blok bouwen we voort op de kennis die centraal staat bij het vak Introductie Onderwijskunde. We bespreken het onderwerp ‘motivatie’ en de verschillende manieren waarop feedback en reflectie hier een rol in kunnen spelen. Aan de hand van een verslag dat je samen met een klasgenoot schrijft, brengen jullie je eigen motivatie (zowel voor – als in de klas) in kaart en relateer je theorie omtrent motivatie, feedback en reflectie aan je eigen ervaringen en toekomstplannen als docent beeldende kunst en vorming in spé.
 
Blok 4: Onderwijskundig ontwerpen
Wanneer we ingaan op creativiteit komen er verschillende facetten aan de orde. Wat creativiteit definieert; welke rol originaliteit speelt; welke visies bestaan en op creativiteit en het fases en factoren in het creatieve proces; recent onderzoek naar creatieve processen; en wat creatief denken inhoudt.
 
‘Maken’, als centraal uitgangspunt van de opleiding, speelt in dit blok een belangrijke rol. We benaderen dit thema vanuit het perspectief van de vier pijlers voor een succesvol onderwijskundig ontwerp (Hoobroeckx & Haak, 2011) en het Four Component Instructional Design (4CID) model ontleend aan Van Merriënboer & Kirschner (2007).
Op welke manier je als docent je onderwijs kunt inrichten om het creatieve proces van lerenden te ondersteunen en te bevorderen, vormt een belangrijk vraagstuk binnen deze cursus.
 

School(s)

  • Academie Minerva