Vak: Artistieke ontwikkeling blok 1 credits: 5

Vakcode
DBVP21AOW1
Naam
Artistieke ontwikkeling blok 1
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • 2D Waarneming - Werkbespreking
  • 3D Waarneming - Werkbespreking
  • Media Waarneming - Werkbespreking

Leeruitkomsten

2D waarneming
Proces
•    De student leert een onderzoekende houding aan op het gebied van compositie ruimtelijkheid plasticiteit lichtdonker vorm restvorm en andere beeldende begrippen (1.2, 5.6).
•    De student demonstreert een onderzoekende houding door in zijn werkboek zelfstandig studies maken (1,2, 5.6)
•    De student kent de bedoeling van het beeldprofiel en neemt zo kennis van de actuele ontwikkelingen in de beeldende kunst.(1.5, 5.3)
•    De student zorgt voor een verslag van de bespreking en gebruikt dit verslag in zijn studievervolg.

Product
•    De student kan op doeltreffende wijze de verhoudingen en (eenvoudige) anatomie van het menselijk lichaam  weergeven (1.2)
•    De student kan naar directe waarneming schetsen maken in lijn en in vlekken en maakt gebruik van licht en donker om plasticiteit op het platte vlak suggereren (1.2)
•    De student kan met materialen, technieken en beeldaspecten omgaan en deze bewust inzetten (1.5, 5.2)
•    De student richt een presentatie in voor de werkbespreking en leidt de evaluatie in (3.2)

Media waarneming
Proces

•    De student kent alle materialen, technieken en begrippen die tijdens dit blok worden aangeboden.
•    De student herkent en vermijdt clichés en te algemeen bekende beeldtalen 
•    De student experimenteert met fotografie en is bewust van de werking van contrast, camerastandpunt, belichting, afsnijding, compositie, kadrering, formaat 
•    De student experimenteert met digitale beeldbewerking in Photoshop en kent begrippen als compositie, abstractie, afsnijding, vorm en restvorm, formaat, ritme, structuur/textuur, kleur
•    De student is in staat om een onderwerp/begrip nader te onderzoeken, naar zijn eigen hand te zetten en een passende vorm daarvoor te kiezen
•    De student verzamelt materiaal en inspiratiebronnen ten behoeve van het beeldend onderzoek en is in staat om het verzamelt materiaal te analyseren, te ordenen, te selecteren en daaruit te kiezen.

Product
•    De student is in staat om het eindproduct uit te voeren en te presenteren. 
•    De student maakt werk waarin het idee achter het werk zo duidelijk mogelijk wordt weergegeven.

3D Waarneming
Proces

•    De student snapt de opdrachten (1.1, 1.4, 5.1)
•    De student produceert beeldend werk overeenkomstig het aantal studiepunten dat daarvoor is opgenomen.
•    De student kent de bedoeling van het Beeldprofiel en van het Werkboek en past die toe (1.1, 1.2, 1.4, 1.5, 4.1, 5.3, 5.6)
•    De student kent de basiseigenschappen van klei, kent het boetseergereedschap (1.2, 5.3, 5.6)
•    De student kan een vorm vanuit de waarneming na-boetseren m.b.v. de gegeven begrippen (1.2, 1.4)  
•    De student kent het begrip “voorstudie” en past dat toe in opdrachten (1.2, 5.3, 5.6)
•    De student legt het proces vast via foto’s, schetsen en aantekeningen in werkboek (1.4,  5.1, 5.3, 5.6)
•    De student zorgt voor een verslag van de werkbespreking (1.2, 4.1, 5.1, 5.3, 5.6)  

Product
•    De student kent de basisbegrippen voor sculptuur uit de Toolkit Maken en kan die toepassen in de opdrachten (1.2, 1.4, 3.2, 5.1, 5.3) 
•    De student kent het begrip anatomie en past basisinformatie toe in de opdrachten (1.2,  5.3, 5.6)
•    De student denkt na over relatie mens en omgeving(context) en maakt opdrachten waarin dat zichtbaar wordt (1.1, 1.2, 1.4, 4.1, 5.3)
•    De student kan daarbij een mensfiguur in natuurgetrouwe verhoudingen weergeven (1.2,  5.3, 5.6)
•    De student is in staat om in het beeldend werk een eigen handschrift te ontwikkelen (1.1,  1.2, 1.4, 4.1)
•    De student kan verworven kennis en kunde naar eigen inzicht toepassen in een vrije Opdracht (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.3, 5.6)
•    De student richt een presentatie in t.b.v. werkbespreking/beoordeling, waarin de resultaten van de opdrachten en de lessen zichtbaar zijn,- let daarbij op samenhang tussen resultaten uit de verschillende beeldende studieonderdelen en leidt zelf de evaluatie in (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.1, 5.3, 5.6)
 

Inhoud

•    2D waarneming
Hoofddomein: Waarneming, afgeleide waarneming

Onderwerpen: Het waarnemen en weergeven van de menselijke figuur, voorstudie/schets, toepassen van het voorafgaande/transfer, reflectie, evaluatie.

Begrippen: Kijken, vorm, massa/plasticiteit, proporties/verhoudingen, richtingen (verticale en horizontale as), licht en donker( toonwaarden/grijswaarden), lijn/vlek, compositie

Materialen/technieken: Potloden (verschillende hardheden),houtskool, Siberisch krijt, conté, wit krijt, pennen (kroontjespen, omsteekpen, rietpen), inkten, penseel en inkt, verschillende papiersoorten, tekenen op getoond papier. Acrylverf zwart en wit.

Opdrachten: o.a. werkboek met schetsen naar het menselijk lichaam, licht donker studies groot formaat, studies naar kunstenaars heden en verleden. Mens en omgeving/maatschappelijke context.

•    Media waarneming
Hoofddomein: Waarneming, verbeelding

Onderwerpen: Mens en omgeving

Begrippen uit de toolkit maken:  
Objectieve Aspecten: licht, kleur, vorm, ruimte
Handelingen: rangschikken, modelleren (fotograferen, scannen, beeldbewerken)
Subjectieve motivatie: fantasie, associatie
Ordening: compositie, verhouding, richting

Materialen/technieken: 
Fotografie. Adobe Photoshop: 
basis fotocorrecties, selecties, lagen, maskers en kanalen, retoucheren en repareren, formaat, compressie en beeldresolutie. Bewaren en exporteren.

osX omgeving en het netwerk. Scannen. Digitale fotocamera. Foto’s (fotografie)

Opdrachten
Fotowandelingen gebaseerd op formele beeldaspecten.
Fotomanipulatie met als basismateriaal portretten.
Fotografie opdracht waarin het waarnemen van de omgeving centraal staat.
Een fotografie opdracht waarin de verbeelding een rol speelt.

Tijdens dit blok volgen de studenten een fotografiecursus in de fotografiewerkplaats. De technische cursus is onderdeel van het vak Media.
Van de student wordt verwacht dat de evaluatie in het portfolio wordt vastgelegd. Portfolio wordt door de mentor begeleid.

•    3D Waarneming
Hoofddomein:  waarneming, afgeleide waarneming, fantasie, idee (MODEL etc.)

Onderwerpen: mensfiguur, omgevingsfactoren/context, voorstudie/schetsen, toepassen van  
het voorgaande/transfer, kennis klei: soorten, kleuren, drogen, krimp, bakken, tape, papier, kleur, maquette, fotoregistratie, werkboek bijhouden, Reader 3D, Beeldprofiel bijhouden (tutor), reflectie, evaluatie.

Begrippen: kijken, vorm, ruimte, massa, schaal, maat, balans, proportie van de mens, sculptuur, 
verticale/horizontale as, verhouding, richting, contour, plasticiteit, figuratief/non figuratief, visuele beweging, gesloten/open, compositie, samenhang, toepassing, context.

Materialen/technieken:  klei-boetseren-spatels-mirettes-plamuurmes-kleilat-boetseerbok, tape, 
papier, metaaldraad-knippen-buigen, werken met restmateriaal-afbreekmes-knippen, fotograferen (snap shot), printen.

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva