Vak: Oriëntatie op het Leraarschap credits: 1
- Vakcode
- DMVH2ORI2
- Naam
- Oriëntatie op het Leraarschap
- Studiejaar
- 2021-2022
- ECTS credits
- 1
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- K.H. van der Meer
- Werkvormen
-
- Practicum / Training
- Werkcollege
- Toetsen
-
- semester 3 - Overige toetsing
Leeruitkomsten
2.4, 2.5,
3.1, 3.2, 3.3, 3.5,
4.1, 4.2,
5.1
2. Pedagogisch en didactisch: De kunstvakdocent beschikt over een breed spectrum aan pedagogische en didactische kennis en vaardigheden. Daarmee brengt hij voor individuele en groepen lerenden veilige en krachtige leeromgevingen tot stand.
3. Interpersoonlijk: De kunstvakdocent beschikt over een breed spectrum aan communicatieve kennis en vaardigheden. Daarmee brengt hij, vanuit zijn ambassadeurschap voor de kunsten, effectieve interacties en samenwerkingsvormen tot stand in verschillende beroepscontexten.
4. Omgevingsgericht: De kunstvakdocent signaleert en onderzoekt relevante ontwikkelingen in de (culturele) diversiteit van de globaliserende samenleving. Hij benut kansen en mogelijkheden om op een zakelijke en georganiseerde wijze de verbinding te leggen met zijn beroepspraktijk.
5. Kritisch-reflectief en onderzoekend: De kunstvakdocent komt door reflectie en onderzoek tot inzicht en kennis voor zijn functioneren als professional. Hij zet zijn onderzoeksvaardigheden in om lerenden te stimuleren bij de ontwikkeling van een onderzoekende houding en te begeleiden bij het doen van eenvoudig onderzoek.
3.1, 3.2, 3.3, 3.5,
4.1, 4.2,
5.1
2. Pedagogisch en didactisch: De kunstvakdocent beschikt over een breed spectrum aan pedagogische en didactische kennis en vaardigheden. Daarmee brengt hij voor individuele en groepen lerenden veilige en krachtige leeromgevingen tot stand.
3. Interpersoonlijk: De kunstvakdocent beschikt over een breed spectrum aan communicatieve kennis en vaardigheden. Daarmee brengt hij, vanuit zijn ambassadeurschap voor de kunsten, effectieve interacties en samenwerkingsvormen tot stand in verschillende beroepscontexten.
4. Omgevingsgericht: De kunstvakdocent signaleert en onderzoekt relevante ontwikkelingen in de (culturele) diversiteit van de globaliserende samenleving. Hij benut kansen en mogelijkheden om op een zakelijke en georganiseerde wijze de verbinding te leggen met zijn beroepspraktijk.
5. Kritisch-reflectief en onderzoekend: De kunstvakdocent komt door reflectie en onderzoek tot inzicht en kennis voor zijn functioneren als professional. Hij zet zijn onderzoeksvaardigheden in om lerenden te stimuleren bij de ontwikkeling van een onderzoekende houding en te begeleiden bij het doen van eenvoudig onderzoek.
Inhoud
- De student ontwikkelt een profielschets van de docent die hij wil worden en wordt zich bewust van persoonlijke kwaliteiten op het gebied van lesgeven en communicatie met groepen. Hij krijgt inzicht in welke omstandigheden het lesklimaat beïnvloeden.
- De student maakt kennis met verschillende manieren van becijferen en weet welke uitgangspunten gehanteerd dienen te worden bij het beoordelen van prestaties van leerlingen. Daarnaast maakt de student kennis met de praktijk van het werkveld m.b.t. het geven van cijfers.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Prins Claus Conservatorium