Vak: Stage HBO-ICT credits: 29

Vakcode
ITVB18STG
Naam
Stage HBO-ICT
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
29
Taal
Engels, Nederlands
Coördinator
H.H. Stadman
Werkvormen
  • Action learning
  • Probleem gestuurd onderwijs
  • Stage, werk
  • Supervisie
Toetsen
  • Stage - Overige toetsing

Leeruitkomsten

De student:

- analyseert een passend probleem en de bijbehorende oplossing ervan of omschrijft een passende kans en de uitwerking ervan voor de stageverlenende organisatie op basis van ingewonnen en verzamelde bedrijfsinformatie en relevante theorie.
- formuleert een passende onderzoeksstrategie- en methode en voert het onderzoek uit volgens de researchtheorie en -richtlijnen.
- formuleert, indien van toepassing, een passend advies, gericht op de oplossing van het probleem of op het verzilveren van de kans voor de stageverlenende organisatie op basis van relevante uitkomsten van analyse en/of, ontwerp en/of realisatie en adviestheorie.   
- creëert een relatief complex en innovatief beroepsproduct op basis van uitgevoerde activiteiten in de stage m.b.t. analyse, ontwerp, advies en realisatie.  
- stelt onderbouwde keuzes op voor de te hanteren methodieken en technieken en legt uit waarom en hoe die methodieken gehanteerd zijn op basis van bestudeerde methodieken.
- evalueert het gemaakte beroepsproduct tegen de gestelde kwaliteitseisen verstrekt door de opdrachtgever.
- schrijft een verzorgd, zakelijk en goed gestructureerd verantwoordingsverslag in correct Nederlands, conform de voorschriften in de Schrijfwijzer HBO-ICT.
- evalueert in hoeverre de geformuleerde stagedoelstellingen zijn behaald op basis van evaluatiemethodieken.

 

Inhoud

Het accent ligt bij de stage op de verdere ontwikkeling van de student als ICT-professional op HBO-niveau. Daarbij wordt een grote mate van zelfstandigheid en verdieping verwacht. In de stage wordt meer aandacht gevraagd voor het toepassen van methoden, technieken en concepten. De student toont zijn onderzoekend vermogen door een stukje onderzoek uit te voeren.
De stage wordt ingevuld door een expliciet geformuleerde, ICT-gerelateerde opdracht uit te werken, onder begeleiding van een ICT-professional. De student maakt een beroepsproduct dat een bijdrage levert aan de oplossing van een bedrijfsprobleem.
De begeleiding  heeft het karakter van supervisie, de eigen inbreng van de student is belangrijk. Er wordt over de opdracht gerapporteerd in verslagvorm. Daarmee vormt de stage een belangrijke voorbereiding op de afstudeeropdracht.
De student bewijst tijdens de stage de volgende HBO-ICT-brede competenties op niveau 2:
Analyseren:
De student analyseert een deel van een systeem, applicatie en/of business architectuur, zo veel mogelijk rekening houdend met de onderlinge samenhang van deze drie lagen. Hierbij gebruikmakend van de juiste standaarden en methodieken.
Adviseren:
De student adviseert over een deel van een systeem, applicatie en/of business architectuur, zo veel mogelijk rekening houdend met de onderlinge samenhang van deze drie lagen. Hierbij gebruikmakend van de juiste standaarden en methodieken en passend bij de context.
Ontwerpen:
De student (her)ontwerpt een deel van een systeem, applicatie of business architectuur, zo veel mogelijk rekening houdend met de onderlinge samenhang van deze drie lagen. Hierbij gebruikmakend van de juiste standaarden en methodieken en passend bij de context.
Realiseren:
De student realiseert een deel van een nieuw / vernieuwd bedrijfsproces of een deel van een informatiesysteem of een informatieproduct, passend bij de context.
De invulling per competentie is afhankelijk van de specifieke major waarin de student studeert.
 
De stage leidt daarnaast tot de volgende specifieke stage-competenties:
•              De student oriënteert zich breed op de beroepspraktijk:
Dit wordt onder meer gerealiseerd door studenten te laten kennismaken met een andere en/of ander type (sector, omvang) organisatie.
•              De student past (nieuwe) kennis en vaardigheden toe:
Studenten worden in de gelegenheid gesteld zich bewust en breed te verdiepen in de beroepspraktijk. Daarom wordt bij de stage de mogelijkheid opengehouden om te kiezen voor een niet direct op het afstudeerprofiel gerichte stage-inhoud. Wel dient sprake te zijn van toepassing van tot dan toe opgedane kennis en vaardigheden, of van een relevante aanvulling op het curriculum.
•              De student kan praktijkproblemen zelfstandig aanpakken, uitwerken en erover rapporteren:
Eén van de doelen van de opleiding is het bevorderen van het zelfstandig en professioneel functioneren van studenten. Hiervan afgeleid is ook bij de beroepscomponenten sprake van een toenemende zelfstandigheid in de uitvoering van de stageactiviteiten. Als gevolg daarvan wordt van studenten verwacht dat zij, aan het begin van de stage, in overleg met de bedrijfsbegeleider en docentbegeleider een passende stageopdracht formuleren en dat de student op basis daarvan een stageprojectplan opstelt. De student stelt tijdens zijn stage een professioneel verantwoordingsrapport op waarin op gestructureerde en methodische wijze een onderbouwde oplossing voor het bedrijfsprobleem wordt verwoord.
•              De student ontwikkelt zich verder professioneel en persoonlijk:
 De student is in staat om zakelijk te reflecteren op de door hem gemaakte professionele keuzes en kan daarover verslag leggen.
 
De stage heeft een omvang van 29 EC's. Bij de stage hoort nog 1 EC "schriftelijke communicatie" m.b.t. het verantwoordingsrapport. Totaal 30 EC's.  

 

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT