Vak: Requirementsanalyse credits: 5

Vakcode
ITVP20RAN
Naam
Requirementsanalyse
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
N. van der Spek
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Opdrachten gespreksvaardigheden - Overige toetsing
  • Opdrachten Requirementsanalyse - Overige toetsing
  • Tentamen Requirementsanalyse - Computer, organisatie ToetsCentrum
  • Workshop Beroepsoriëntatie - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Requirementsanalyse

De student:

  • kent Business-, Gebruikers- en Softwarerequirements en de relaties tussen deze requirements.
  • kan gebruikersrequirements uitwerken in user stories en use cases.
  • begrijpt welke rol gebruikersrequirements hebben in het leveren van toegevoegde waarde aan gebruikers en klanten.
  • kan de MoSCoW prioriteringtechniek toepassen.
  • kent en begrijpt de kenmerken van functionele en niet-functionele softwarerequirements.
  • kent de aanpak in een Agile of Traditionele context om requirements te achterhalen en te verfijnen en kent de requirementsproducten om deze er in vast te leggen.
  • kent de Scrum methode.
  • kent technieken om requirements te valideren.
Gespreksvaardigheden

De student:
  • maakt onderscheid tussen observeren, interpreteren en waarnemen en past dit toe;
  • heeft inzicht in het belang van non-verbale vaardigheden;
  • beschikt over basisvergadertechnieken;
  • reflecteert op zijn communicatieve vaardigheden; 
 

Inhoud

Requirementsanalyse:

7 hoorcolleges. Daarnaast 7 werkcolleges waarin de studenten vaardigheden ontwikkelen om requirements te achterhalen en requirementsproducten te maken. Tijdens deze werkcolleges krijgen de studenten opdrachten die vormgegeven zijn volgens Agile principes. Tevens wordt er een beroep gedaan op hun communicatieve vaardigheden zoals die aangeleerd zijn in de communicatie lessen.

Gespreksvaardigheden:

In de lessen Gespreksvaardigheden wordt ingegaan op communicatieve basisvaardigheden die van belang zijn in de beroepspraktijk.

De onderwerpen die aan bod komen zijn: waarnemen, observeren en interpreteren, nepnieuws, zender- en luistervaardigheden, vergaderen en brainstormen, besluitvorming en groepsdynamiek, samenwerken.

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT