Vak: Logopedie en Dementie credits: 3
- Vakcode
- LOVB14DEM3
- Naam
- Logopedie en Dementie
- Studiejaar
- 2021-2022
- ECTS credits
- 3
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- L.T. Atsma
- Werkvormen
-
- Gastcollege
- Hoorcollege
- Practicum / Training
- Zelfstudie
- Toetsen
-
- BB - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
Leeruitkomsten
*De student onderscheidt de verschillende typen dementie op basis van hun algemene logopedische kenmerken
*De student stemt fictief interdisciplinair af over specifieke fictieve casuïstiek
*De student stippelt een behandeltraject uit voor een fictieve dementie-patiënt waarbij de meest recente evidentie en zienswijzen t.b.v. de dementie-behandeling worden geïntegreerd
*De student plaatst ethische kwesties binnen een breder ethisch kader en verwoordt de rol van de logopedist daarbij *De student onderscheidt de verschillende typen dementie op basis van hun algemene logopedische kenmerken
*De student stemt fictief interdisciplinair af over specifieke fictieve casuïstiek
*De student stippelt een behandeltraject uit voor een fictieve dementie-patiënt waarbij de meest recente evidentie en zienswijzen t.b.v. de dementie-behandeling worden geïntegreerd
*De student stelt een plan op voor de therapeutische en persoonlijke omgeving van een fictieve dementie-patiënt, zodat deze op het gebied van de logopedische stoornissen zo optimaal mogelijk kan functioneren
Inhoud
Niveau: Verdiepend (2)
Inhoud:
De student leert de verschillende aspecten van dementie en de types dementie kennen. Er wordt aandacht besteed aan de neuro(psycho-)logische facetten en de logopedische stoornissen als afasie, dysfagie, dysartrie, cognitieve communicatiestoornissen en spraakapraxie. Ook komen ethiek/maatschappelijke discussies, trends en interdisciplinair samenwerken aan de orde.
CanMEDS-rollen:
Inhoud:
De student leert de verschillende aspecten van dementie en de types dementie kennen. Er wordt aandacht besteed aan de neuro(psycho-)logische facetten en de logopedische stoornissen als afasie, dysfagie, dysartrie, cognitieve communicatiestoornissen en spraakapraxie. Ook komen ethiek/maatschappelijke discussies, trends en interdisciplinair samenwerken aan de orde.
CanMEDS-rollen:
Logopedist: kernhandeling 2, 3, 4, 5, 6 en 7
Professional: kernhandeling 1
Samenwerker: kernhandeling 1, 2 en 3
Gezondheidscoach: kernhandeling 1, 4,en 5
Professional: kernhandeling 1
Samenwerker: kernhandeling 1, 2 en 3
Gezondheidscoach: kernhandeling 1, 4,en 5
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies