Vak: Theorie Neurologische Spraak-, Taal- en Slikstoornissen 1 credits: 3
- Vakcode
- LOVP14NEURO1
- Naam
- Theorie Neurologische Spraak-, Taal- en Slikstoornissen 1
- Studiejaar
- 2021-2022
- ECTS credits
- 3
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- A. Huttmann
- Werkvormen
-
- Gastcollege
- Hoorcollege
- Probleem gestuurd onderwijs
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Digitaal tentamen BB - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
Doel/Leeruitkomsten Neurologische spraak-taal- en slikstoornissen
Doel/Leeruitkomsten Klinimetrie
- De student herkent de anatomie en functie van het gezonde brein
- De student herkent neurologische ziektebeelden op het gebied van dysartrie/ dysfagie/ afasie/ spraakapraxie, de plaatsing ervan in het brein en de gevolgen voor de patiƫnt op functie-, activiteiten- en participatieniveau
- De student benoemt/kent de verschillende fases na een beroerte en beschrijft/kent de samenhang met ( logopedische) therapeutische interventies bij afasie/ dysartrie/ dysfagie
- De student kent de doelstellingen en inhoud van de verschillende afasiediagnostiekinstrumenten en reproduceert in welke fase na hersenletsel deze worden ingezet.
- De student onderscheidt de (afasie)hoofdsyndromen op basis van de neuro-anatomie en aan de hand van specifieke kenmerken/symptomen.
- De student onderscheidt de verschillende typen dysartrie op basis van de neuro-anatomie en aan de hand van de specifieke kenmerken.
- De student kent de doelstellingen en inhoud van de verschillende klinimetrische instrumenten voor dysartrie
- De student kent de doelstellingen en inhoud van de verschillende klinimetrische instrumenten voor dysfagie
- De student kent de verschillende oorzaken van dysfagie en onderscheidt de specifieke kenmerken van de dysfagietypen.
Doel/Leeruitkomsten Klinimetrie
- De student begrijpt de testleerbegrippen betrouwbaarheid, validiteit, normering en standaardisering.
Inhoud
Niveau: inleidend (1)
Inhoud:
Afasie, dysartrie en dysfagie bij volwassenen
Ondersteunende AFP
Klinimetrie
In dit blok leer je het werkveld en de werkzaamheden van de logopedist in een medische setting kennen. Hierbij kan je denken aan een ziekenhuis of revalidatiecentrum. De focus ligt op neurologische stoornissen. Dat zijn stoornissen die ontstaan bij een hersenbeschadiging. Als gevolg daarvan kunnen neurologische spraak-, taal-, en slikstoornissen ontstaan. Als logopedist onderzoek, behandel en begeleid je patiƫnten met deze stoornissen en diens naasten. Logopedische stoornissen die kunnen optreden na een hersenbeschadiging zijn bijvoorbeeld afasie, dysartrie en dysfagie.
Bij dit blok verplaats je je in het volgende scenario: je bent werkzaam als logopedist in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Jouw arbeidsverband is verdeeld over twee afdelingen van het UMCG: de afdeling neurologie in het ziekenhuis en het neurorevalidatiecluster van het Centrum voor Revalidatie Beatrixoord te Haren. Op beide werkplekken staat het werken in interdisciplinair teamverband centraal.
CanMEDS rol:
Logopedist, kernhandeling 1,2,3 en 4
Innovator, kernhandeling 3
Bijzonderheden:
Sluit aan op Vaardigheden Neurologische Spraak-, Taal- en Slikstoornissen 1
Inhoud:
Afasie, dysartrie en dysfagie bij volwassenen
Ondersteunende AFP
Klinimetrie
In dit blok leer je het werkveld en de werkzaamheden van de logopedist in een medische setting kennen. Hierbij kan je denken aan een ziekenhuis of revalidatiecentrum. De focus ligt op neurologische stoornissen. Dat zijn stoornissen die ontstaan bij een hersenbeschadiging. Als gevolg daarvan kunnen neurologische spraak-, taal-, en slikstoornissen ontstaan. Als logopedist onderzoek, behandel en begeleid je patiƫnten met deze stoornissen en diens naasten. Logopedische stoornissen die kunnen optreden na een hersenbeschadiging zijn bijvoorbeeld afasie, dysartrie en dysfagie.
Bij dit blok verplaats je je in het volgende scenario: je bent werkzaam als logopedist in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Jouw arbeidsverband is verdeeld over twee afdelingen van het UMCG: de afdeling neurologie in het ziekenhuis en het neurorevalidatiecluster van het Centrum voor Revalidatie Beatrixoord te Haren. Op beide werkplekken staat het werken in interdisciplinair teamverband centraal.
CanMEDS rol:
Logopedist, kernhandeling 1,2,3 en 4
Innovator, kernhandeling 3
Bijzonderheden:
Sluit aan op Vaardigheden Neurologische Spraak-, Taal- en Slikstoornissen 1
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies