Vak: Organisatieonderzoek credits: 3

Vakcode
MIVB18PRI1
Naam
Organisatieonderzoek
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
R. Gomersbach
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Financieel Management ll - Mondeling
  • Zorgmarketing - Mondeling

Leeruitkomsten

1. De student reproduceert de basisbeginselen van zorgmarketing en vat deze samen in de context van een praktijksituatie.
2. De student reproduceert en onderscheidt de verschillende financieringsstromen in de sectoren Zorg en Welzijn en beoordeelt de invloed daarvan op een organisatie in Zorg en Welzijn.
3. De student herkent de basisprincipes van budgettering en weet op welke wijze financieel beleid vormgegeven kan worden.
4. De student onderscheidt de verschillende taken binnen management accounting en financieal accounting en reproduceert de basisbeginselen.
5. De student herkent en reproduceert de basisprincipes en grondbeginselen van informatiemanagement.

Competentieniveau: gevorderd

Inhoud

De student maakt kennis met het systeem organisatie in de context van Zorg en Welzijn. De student leert dat een organisatie een open systeem is dat interacteert met de omgeving. Gekeken wordt hoe de organisatie en de omgeving geanalyseerd kunnen worden (zorgmarketing), welke data relevant is en hoe deze binnen de organisatie adequaat verspreid wordt (informatiemanagement). Dit betreft allerlei soorten data, specifiek wordt ingezoomd op financiƫle data (financieel management). Het conceptueel blok bevat derhalve 3 aandachtsgebieden: zorgmarketing, informatie- en financieel management.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies