Vak: Ontwikkelingen in het werkveld credits: 5
- Vakcode
- PEDA18OIW
- Naam
- Ontwikkelingen in het werkveld
- Studiejaar
- 2021-2022
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- M. Dijk
- Werkvormen
-
- Gastcollege
- Hoorcollege
- Toetsen
-
- TOETS-01 - Overige toetsing
Leeruitkomsten
- Deelt nieuwe inzichten of nieuw ontwikkelde methoden en technieken met relevante anderen (bijv. via projectgroep, beroepsorganisatie, netwerk, etc.)
- Kennis van ketenpartners (sociale kaart),
- Kennis van het gemeentelijk- en rijksoverheidsbeleid t.a.v. het jonge kind
- Voert gesprekken met externe partijen in het kader van samenwerking, afstemming of overdracht van kinderen (bijv. basisschool, BSO, centrum voor jeugd en gezin, consultatiebureau, etc.) en bewaakt hierbij de doorgaande lijn.
- Voert gesprekken met ouders over de rol die verschillende ketenpartners vervullen in de opvoeding/ ondersteuning van hun kind en adviseert hen over het aangaan van gesprekken met ketenpartners.
Inhoud
Als pedagogisch educatief professional kijk je niet alleen naar het reilen en zeilen op je eigen groep, maar is het ook van belang dat je oog hebt voor de ontwikkelingen in het werkveld; weet wie je waarvoor kunt benaderen; weet met wie je samen kunt werken etc. Kortom: je moet kennis hebben van de ketenpartners van je organisatie.
Tijdens diverse colleges worden gastsprekers uitgenodigd van organisaties waar kindcentra gericht op 0-12 jaar mee samenwerken. Voorbeelden zijn gastsprekers op het gebied van: gemeentelijk beleid, Integraal Kindcentrum, Passende Kinderopvang, CJG, jeugdbescherming, wijkgericht werken, PACT.
Tijdens diverse colleges worden gastsprekers uitgenodigd van organisaties waar kindcentra gericht op 0-12 jaar mee samenwerken. Voorbeelden zijn gastsprekers op het gebied van: gemeentelijk beleid, Integraal Kindcentrum, Passende Kinderopvang, CJG, jeugdbescherming, wijkgericht werken, PACT.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Pedagogische Academie