Vak: Seksualiteit en grensoverschrijdend gedrag credits: 2
- Vakcode
- PEDA19SEG
- Naam
- Seksualiteit en grensoverschrijdend gedrag
- Studiejaar
- 2021-2022
- ECTS credits
- 2
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- G.J. Dijkstra
- Werkvormen
-
- Practicum / Training
- Toetsen
-
- TOETS-01 - Overige toetsing
Leeruitkomsten
1. De student onderkent hoe eigen seksuele opvoeding en socialisatie, emoties, waarden en normen over seksualiteit en diversiteit zijn/haar handelen kan beïnvloeden en wordt zich bewust van de emoties, waarden en normen van anderen. 2. De student herkent handelingsverlegenheid met betrekking tot het praten over seksualiteit in contact met kinderen en ouders/opvoeders en formuleert eigen leerwensen hoe bekwamer te worden. 3. De student beschrijft gezonde seksuele ontwikkeling en seksueel risicogedrag en signaleert en bespreekt dit aan de hand van casuïstiek door gebruik te maken van het vlaggensysteem. 4. De student herkent, onderscheidt en benoemt signalen van huiselijk geweld, kindermishandeling en seksueel misbruik en onderbouwt concrete vermoedens van grensoverschrijdend gedrag door gebruik te maken van signaleringskaarten. 5. De student onderkent de noodzaak van het bespreken van signalen van kindermishandeling en seksueel misbruik in relatie met de schadelijke gevolgen in het verdere leven van het slachtoffer. 6. De student benoemt de verschillende stappen van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling (stappenplan/protocol) en past deze toe aan de hand van casuïstiek en legt de factoren die meespelen om tot een goede weging te komen uit. |
Inhoud
|
· 2.2 c. Informeert de ouders/opvoeders over de ontwikkelingsproblemen van hun kind en adviseert hen over de te nemen stappen.
· 2.2 e. Zorgt indien nodig voor doorverwijzing naar en/of afstemming met specialistische zorg- of hulpverleners (logopedie, fysiotherapie, jeugdhulpverlening, etc.).
· 2.2 f. Is alert op signalen van verwaarlozing, mishandeling en misbruik van seksuele, psychische of fysieke aard en handelt bij signalen, conform de wet- en regelgeving (meldcode en protocol).
· 3.2 d. Sluit in het contact met ouders op respectvolle wijze aan bij de culturele en maatschappelijke achtergrond van de ouders/verzorgers.
· 4.1 b. Reflecteert op het eigen functioneren en de ontwikkeling tot professional, die tot nu toe is doorgemaakt en zijn kwaliteiten/krachten, maar ook zwaktes/ontwikkelpunten.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Pedagogische Academie