Vak: Professioneel leiderschap 1Professioneel leiderschap 1 credits: 5

Vakcode
ANLM21PLD1
Naam
Professioneel leiderschap 1Professioneel leiderschap 1
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
M.A. Veenstra
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Individueel
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Stage internationaal
  • Werkcollege
  • Zelfstudie
Toetsen
  • Patiënt en zorg in beeld - Professioneel product

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten
Deze module richt zich op de vier leeruitkomsten van de leerlijn Professioneel Leiderschap, uitgewerkt in enkele indicatoren. De volgende leeruitkomsten en indicatoren staan centraal:
 
  1. Ontwikkelen professionele identiteit
De verpleegkundig specialist ontwikkelt een professionele identiteit door persoonlijke kenmerken en de beroepsrollen te integreren binnen de context van het werk en dit uit te dragen naar andere zorgprofessionals.

Indicatoren:
  • De verpleegkundig specialist ontwikkelt een profielschets van haar eigen leiderschapskwaliteiten op basis van een of meer zelfevaluatiemodellen of gesprekken met anderen (collega’s, zorgvragers).
  • De verpleegkundig specialist beschrijft hoe zij zich als verpleegkundig specialist verhoudt in relatie tot de organisatie.
  • De verpleegkundig specialist beschrijft wie zij is (in haar vak) en wat kwalitatief goed werk is volgens haar en haar collega's.
 
  1. Kritisch en ethisch redeneren en argumenteren
De verpleegkundig specialist onderbouwt het professioneel handelen door gebruik te maken van kritische en ethische redeneerprincipes.

Indicatoren:
  • De verpleegkundig specialist demonstreert academische vaardigheden rondom schrijven en literatuur zoeken in een schrijfopdracht
  • De verpleegkundig specialist past de basisprincipes van de logica (consistentie, contradictie, logische (on)geldigheid) alsmede de principes van argumenteren en het analyseren van teksten toe op basis van een model.
 
  1. Toepassen en uitvoeren van onderzoek en innovatie
De verpleegkundig specialist initieert en implementeert vernieuwingen gebaseerd op onderzoek van de beroepspraktijk vanuit verschillende perspectieven.

Indicatoren:
  • De verpleegkundig specialist beschrijft de principes van kwalitatief en kwantitatief onderzoek (designs, dataverzamelingsmethoden, populatie en steekproef, validiteit en betrouwbaarheid).
  • De verpleegkundig specialist beschrijft en analyseert de zorg van een patiënt met een specifieke zorg- en/of behandelvraag op basis van epidemiologische gegevens (prevalentie, incidentie, prognose, risicofactoren).
  • De verpleegkundig specialist beschrijft en analyseert de context van zorg op microniveau (sociale netwerk, netwerkanalyse), mesoniveau (procesbeschrijving van het zorg-/behandelproces van een patiënt, cultuuranalyse) en macroniveau (wet- en regelgeving met betrekking tot handelen van de verpleegkundig specialist).
  • De verpleegkundig specialist analyseert netwerken, krachtenvelden en groepsdynamische processen door gebruik te maken van formele en informele relaties en beïnvloedingsmogelijkheden binnen organisaties.
 
  1. Visie op gezondheid en ziekte in maatschappelijke context formuleren
De verpleegkundig specialist formuleert een visie op gezondheid en ziekte in relatie tot maatschappelijke ontwikkelingen, uitgaande van het welbevinden van de persoon en diens naasten en afgestemd op de professionele kwaliteitseisen.

Indicatoren:
  •  
  • De verpleegkundig specialist ontwikkelt op basis van discussie met beroepsgenoten en zorgvragers een eigen visie op gezondheid en ziekte.
  • De verpleegkundig specialist formuleert een mening over maatschappelijke ontwikkelingen met betrekking tot gezondheid en ziekte (o.a. wetgeving, visies op gezondheid en ziekte, organisatie van de gezondheidszorg).

Inhoud

Inhoud
Door het volgen van deze module ontwikkelt de vios zich in de CanMEDS-rollen van Leider, Scholar en Professional. Daarnaast ontwikkelt de vios competenties rondom persoonlijk en professioneel leiderschap. In dit eerste semester zal de nadruk liggen op het aanleren van en oefenen met basisvaardigheden omtrent wetenschappelijk onderzoek, evidence-based practice, zorginnovatie en leiderschap. Ook wordt een start gemaakt met academisch schrijven. Kennis wordt verkregen over onderzoeksmethodologie, beoordelen van wetenschappelijke literatuur, statistiek, proces- en verandermanagement, leiderschapsstijlen en communicatieve vaardigheden. In deze periode oriënteert de vios zich op een korte stage in het buitenland en of het bezoeken van een meerdaags internationaal congres. Het lopen van de buitenlandse stage of het bezoeken van een meerdaags internationaal congres wordt in de loop van de opleiding uitgevoerd.

De vios werkt aan de competenties tijdens de onderwijsbijeenkomsten aan de hogeschool, in de praktijk en door zelfstudie

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde