Vak: Professioneel Leiderschap 2 credits: 5

Vakcode
ANLM21PLD2
Naam
Professioneel Leiderschap 2
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
T. Rekker
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Individueel
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
  • Zelfstudie
Toetsen
  • CAT - Professioneel product

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten
Deze module richt zich op drie leeruitkomsten van de leerlijn Professioneel Leiderschap, uitgewerkt in enkele indicatoren. De volgende leeruitkomsten en indicatoren staan centraal:
 
  1. Toepassen en uitvoeren van onderzoek en innovatie
De verpleegkundig specialist initieert en implementeert vernieuwingen gebaseerd op onderzoek van de beroepspraktijk vanuit verschillende perspectieven.

Indicatoren:
  • De verpleegkundig specialist beoordeelt de toegepaste vormen van data-analyse op hun waarde bij onderzoeksartikelen
  • De verpleegkundig specialist onderzoekt en analyseert wetenschappelijke literatuur om een antwoord te vinden op een praktijkprobleem op basis van de principes van evidence based practice.
 
  1. Kritisch en ethisch redeneren en argumenteren
De verpleegkundig specialist onderbouwt het professioneel handelen door gebruik te maken van kritische en ethische redeneerprincipes.

Indicatoren:
  • De verpleegkundig specialist beoordeelt de toegepaste vormen van data-analyse op hun waarde bij onderzoeksartikelen.
  • De verpleegkundig specialist kiest geschikte vormen van data-analyse bij verschillende designs en niveaus van gegevens.
  • De verpleegkundig specialist onderzoekt en analyseert wetenschappelijke literatuur om een antwoord te vinden op een praktijkprobleem op basis van de principes van evidence based practice.
  • De verpleegkundig specialist evalueert, analyseert en (her)ontwerpt een (zorg)proces op basis van evidence met aandacht voor het patiëntperspectief en gericht op het realiseren van een blijvende verbetering (rekening houdend met kosten, continuïteit, kwaliteit, service en snelheid).
  • De verpleegkundig specialist beoordeelt en onderbouwt de ethische verantwoording van een onderzoek.
 
  1. Visie op gezondheid en ziekte in maatschappelijke context formuleren
De verpleegkundig specialist formuleert een visie op gezondheid en ziekte in relatie tot maatschappelijke ontwikkelingen, uitgaande van het welbevinden van de persoon en diens naasten en afgestemd op de professionele kwaliteitseisen.

Indicatoren:
  • De verpleegkundig specialist waardeert de wensen en verwachtingen van de zorgvrager en diens naasten in relatie tot de eigen opvattingen, de medische mogelijkheden en de kwaliteitseisen.

Inhoud

Inhoud
Door het volgen van deze module ontwikkelt en verbetert de vios competenties rondom professioneel leiderschap. Deze competenties kunnen ingezet worden in het behandelproces van de patiënt voor het verhogen van de patiëntveiligheid, kwaliteit van zorg en doelmatige zorg. In deze module ligt verder de nadruk op de verdieping van de vaardigheden rondom wetenschappelijk onderzoek, evidence-based medicine en doelmatigheid van zorg. Kennis over toetsende statistiek, beoordelen van verschillende soorten wetenschappelijk onderzoek (kwantitatief en kwalitatief), diagnostische waarden, prognostisch onderzoek en doelmatigheid van zorg zal verkregen worden. Tot slot is er in deze module aandacht voor de professionele rolontwikkeling. De vios werkt aan de competenties tijdens de onderwijsbijeenkomsten aan de hogeschool, in de praktijk en door zelfstudie. De module wordt afgesloten met het schrijven van een CAT (Critically Appraised Topic).
Tijdens de module wordt gewerkt aan een onderzoeksvoorstel voor het uitvoeren van de meesterproef casestudie passend bij het deskundigheidsprofiel.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde