Vak: Diagnostiek en behandeling 3 credits: 5

Vakcode
ANLM22DB3
Naam
Diagnostiek en behandeling 3
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
M.A. Veenstra
Werkvormen
  • Action learning
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Individueel
  • Onderwijs
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Simulatie
  • Werkcollege
  • Zelfstudie
Toetsen
  • Beleidsgesprek - Performance assessment

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten
Deze module richt zich op de drie leeruitkomsten van de leerlijn Diagnostiek & Behandeling, uitgewerkt in enkele indicatoren. Een aantal van de indicatoren wordt getoetst met een performance assessment aan het einde van de module.
De volgende leeruitkomsten en indicatoren staan centraal:
 
  1. Behandelrelatie
De verpleegkundig specialist bouwt in een gesimuleerde setting een gelijkwaardige behandelrelatie op met zorgvragers en hun naasten op basis van samenwerking en vertrouwen en rekening houdend met de persoonlijke omstandigheden.

Indicatoren:
  •  
  • De verpleegkundig specialist demonstreert gespreksmethoden/technieken/modellen (onder andere anamnesegesprek, beleidsgesprek, motiverende gespreksvoering, gezamenlijke besluitvorming, slechtnieuwsgesprek, levenseindegesprek, presentietheorie), gebaseerd op relevante communicatietheorieën en passend bij de situatie van de zorgvrager (psychische en lichamelijke gezondheid, culturele achtergronden, verschillende levensfasen, waarden en normen, geletterdheid).
  • De verpleegkundig specialist demonstreert met een toenemende complexiteit affectieve (onder andere congruentie, echtheid, acceptatie, betrouwbaarheid) en instrumentele gedragingen (onder andere sign posting, paragraferen, samenvatten, etc.).
  • De verpleegkundig specialist past de principes van gezamenlijke besluitvorming toe (aangeven dat er een keus is, opties bespreken, voorkeuren van de zorgvrager bespreken, bespreken welke rol zorgvrager wil in besluitvorming).
 
  1. Diagnostiek
De verpleegkundig specialist stelt in een gesimuleerde setting verpleegkundige en medische diagnoses vast door in een continu en cyclisch proces gegevens over gezondheid en ziekte te verzamelen, te analyseren en te combineren.

Indicatoren:
  •  
  • De verpleegkundig specialist reproduceert en hanteert de principes uit de anatomie, fysiologie, psychologie, pathologie, psychopathologie en farmacologie.
  • De verpleegkundig specialist demonstreert het verzamelen van gegevens door het afnemen van een anamnese, het uitvoeren van lichamelijk en/of psychiatrisch onderzoek en het aanvragen van aanvullend onderzoek.
  • De verpleegkundig specialist formuleert, door klinisch te redeneren verpleegkundige en medische diagnoses, gebruik makend van classificaties (onder andere ICD-10, ICF, DSM, NANDA, NOC, NIC, Omaha, ICPC).
  • De verpleegkundig specialist signaleert gezondheidsrisico’s op basis van de bevindingen van anamnese, lichamelijk en/of psychiatrisch onderzoek en aanvullend onderzoek, en het bepalen van de aard van de ziekte/aandoening, daarbij rekening houdend met comorbiditeit.
  • De verpleegkundig specialist legt uit welke complicaties er op kunnen treden bij de verschillende lichamelijke en/of psychiatrische ziektebeelden.
 
  1. Behandeling
De verpleegkundig specialist stelt in een gesimuleerde setting een behandelvoorstel op, op basis van de principes van evidence based practice waarin therapeutische, preventieve, symptomatische en palliatieve interventies worden geïndiceerd en vervolgens uitgevoerd en gedelegeerd.

Indicatoren:
  •  
  • De verpleegkundig specialist formuleert een behandelvoorstel waarbij gebruik wordt gemaakt van kennis over zowel medische als curatieve, preventieve, symptomatische en palliatieve behandelingen en rekening wordt gehouden met zelfmanagement, empowerment, autonomie en leefstijl.
  • De verpleegkundig specialist formuleert een geïntegreerd verpleegkundig en medisch behandelvoorstel, rekening houdend met de belangrijkste patiëntfactoren, zoal comorbiditeit (zoals fysiologische processen en medicatiegebruik), passend bij de wensen van de zorgvrager en diens naasten.
  • De verpleegkundig specialist evalueert in samenspraak met de zorgvrager de behandeling en stelt deze waar nodig bij, met aandacht voor de complicaties van de behandeling en de therapietrouw van de zorgvrager.
  • De verpleegkundig specialist herkent de grenzen van de eigen deskundigheid en verwijst zo nodig naar een andere discipline.
  • De verpleegkundig specialist past waar mogelijk de principes van eHealth en zorgtechnologie toe, bij het formuleren van een behandelvoorstel.

Inhoud

Inhoud
Door het volgen van deze module ontwikkelt en verbetert de vios competenties rondom diagnostiek en behandeling bij zorgvragers met een mentale klacht. Deze competenties kunnen ingezet worden in het behandelproces van de patiënt. Hiermee wordt kennis over diagnostisch en klinisch redeneren binnen het medische en verpleegkundige domein op het gebied van de psychiatrie en psychogeriatrie verkregen.

De vios krijgt in de subleerlijn diagnostiek in deze module onderwijs over verpleegkundige en medische diagnostiek bij een psychische klacht, bestaande uit de speciële anamnese en de algemene anamnese van de tractus mentalis en het uitvoeren van het psychiatrisch onderzoek en aanvullend onderzoek. Op basis daarvan leert de vios diagnosticeren en classificeren volgens de DSM-5.  
In de subleerlijn behandelrelatie wordt er in deze module getraind in medische consultvoering. Fase staan 5 en 6 staan centraal (bevindingen, uitleg, advies en behandeling ) waarbij in het bijzonder aandacht is voor motiverende gespreksvoering, gezamenlijke besluitvorming,  aandachtspunten in de communicatie met laaggeletterden en communicatie via beeldbellen.
In de subleerlijn behandeling wordt er in deze module kennis opgedaan over de medicamenteuze en niet- medicamenteuze behandeling van psychische en psychogeriatrische klachten, met daarbij aandacht voor het bevorderen van eigen regie, empowerment, herstel én zelfmanagement.   

De module wordt afgesloten met een performance assessment in de vorm van een beleidsgesprek.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde