Vak: Professioneel leiderschap 3 credits: 10

Vakcode
ANLM22PLD3
Naam
Professioneel leiderschap 3
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
M.C. Kastermans
Werkvormen
  • Action learning
  • Afstudeeropdracht
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Individueel
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Meesterproef - Professioneel product

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten
Deze module richt zich op de vier leeruitkomsten van de leerlijn Professioneel Leiderschap, uitgewerkt in enkele indicatoren. Een aantal van de indicatoren wordt getoetst met bewijsstukken uit de leerlijn Praktijkleren. Een aantal indicatoren worden getoetst met het uitvoeren van de meesterproef Onderzoek met een casestudie design in het tweede semester van het tweede leerjaar. De volgende leeruitkomsten en indicatoren staan centraal:
 
  1. Ontwikkelen professionele identiteit
De verpleegkundig specialist ontwikkelt een professionele identiteit door persoonlijke kenmerken en de beroepsrollen te integreren binnen de context van het werk en dit uit te dragen naar andere zorgprofessionals.

Indicatoren:
  •  
  • De verpleegkundig specialist ontwikkelt programma’s voor deskundigheidsbevordering van andere zorgprofessionals door scholingen te organiseren, deel te nemen aan intercollegiale toetsing, te coachen en rolmodel te zijn.
  • De verpleegkundig specialist formuleert (in een position paper) wie zij als verpleegkundig specialist is, waar ze voor staat, wat haar positie in de organisatie is en hoe zij zich verder denkt te gaan ontwikkelen.
 
  1. Kritisch en ethisch redeneren en argumenteren
De verpleegkundig specialist onderbouwt het professioneel handelen door gebruik te maken van kritische en ethische redeneerprincipes.

Indicatoren:
  •  
  • De verpleegkundig specialist analyseert een moreel-ethisch dilemma op basis van ethische concepten in de zorg.
  • De verpleegkundig specialist onderbouwt de eigen moreel-ethische problematiek vanuit de principes van de zorgethiek.
  • De verpleegkundig specialist bediscussieert de belangrijkste normatieve kaders en morele verantwoordelijkheden waarbinnen het werk zich afspeelt.
  • De verpleegkundig specialist past de principes van argumenteren toe die gebaseerd zijn op ontdekkingen (scientific reasoning), te weten inductieve argumentaties (statistiek), abductieve argumentaties en argumentaties op grond van ontbrekende kennis.
  • De verpleegkundig specialist beoordeelt en onderbouwt de ethische verantwoording van een onderzoek.
 
  1. Toepassen en uitvoeren van onderzoek en innovatie
De verpleegkundig specialist initieert en implementeert vernieuwingen gebaseerd op onderzoek van de beroepspraktijk vanuit verschillende perspectieven.

Indicatoren:
  •  
  • De verpleegkundig specialist vernieuwt de beroepspraktijk op basis van wetenschappelijke inzichten en innovaties.
  • De verpleegkundig specialist evalueert, analyseert en (her)ontwerpt een (zorg)proces op basis van evidence met aandacht voor het patiëntperspectief en gericht op het realiseren van een blijvende verbetering (rekening houdend met kosten, continuïteit, kwaliteit, service en snelheid).
  • De verpleegkundig specialist vernieuwt de praktijk door klinische en wetenschappelijke inzichten te delen en te verspreiden onder zorgprofessionals.
  • De verpleegkundig specialist schrijft een onderzoeksartikel op basis van een casestudie uitgevoerd vanuit verschillende perspectieven en dataverzamelingsmethoden.
 
  1. Visie op gezondheid en ziekte in maatschappelijke context formuleren
De verpleegkundig specialist formuleert een visie op gezondheid en ziekte in relatie tot maatschappelijke ontwikkelingen, uitgaande van het welbevinden van de persoon en diens naasten en afgestemd op de professionele kwaliteitseisen.

Indicatoren:
  •  
  • De verpleegkundig specialist ontwikkelt op basis van discussie met beroepsgenoten en zorgvragers een eigen visie op gezondheid en ziekte.
  • De verpleegkundig specialist formuleert een mening over maatschappelijke ontwikkelingen met betrekking tot gezondheid en ziekte (o.a. wetgeving, visies op gezondheid en ziekte, organisatie van de gezondheidszorg).

Inhoud

Inhoud
Deze module biedt de verpleegkundige in opleiding tot specialist een verdieping van de onderwerpen die aangeboden zijn in de twee voorgaande modules over professioneel leiderschap. De vios rondt het voorstel voor de meesterproef Onderzoek met een casestudiedesign af, voert het onderzoek uit en rondt de meesterproef af met een artikel over de resultaten van het onderzoek. De nadruk in de module ligt op het begeleiden van de vios bij de meesterproef. Deze casestudie is een van de afstudeerwerken van de opleiding. De EC’s behorende bij de meesterproef komen uit de leerlijn Professioneel Leiderschap (10 EC) en uit de leerlijn Praktijkleren (5 EC).


Verder richt het onderwijs binnen de module zich op diverse bewijsstukken uit het praktijkleren, zoals het moreel beraad, het implementatieplan, coachings- en begeleidingsplan. De module richt zich op interprofessionele samenwerking in de patiëntenzorg en internationalisering. Kritisch en ethisch edeneren is een belangrijk onderdeel. De vios gaat bezig met het ontwikkelen van competenties die nodig zijn om kwaliteit te kunnen ‘leveren’: reflectie (systematisch, kritisch nadenken, alleen of in groepen, gericht op het bespreken van problemen of op het ontwikkelen van visie) en ethiek (nadenken over wat goede zorg is). Daarnaast wordt het ontwerpen van zorg uitgediept door onderwijs op het gebied van veranderkunde en design thinking. De communicatieve vaardigheden sluiten aan bij het verder ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden en kritisch redeneren en omvatten beïnvloedingsstrategieën, debatteren en onderhandelingstechnieken. Tevens kan de vios zich voorbereiden op het eindgesprek door haar presentatie te oefenen met mede-vios.

De vios werkt aan de competenties tijdens de onderwijsbijeenkomsten aan de hogeschool, in de praktijk en door zelfstudie.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde