Vak: Leren in de praktijk 2 credits: 40

Vakcode
ANLM22PTKL2
Naam
Leren in de praktijk 2
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
40
Taal
Nederlands
Coördinator
A. Pranger
Werkvormen
  • Afstudeeropdracht
  • Intervisie
  • Stage, werk
Toetsen
  • Aanwezigheid - Aanwezigheid
  • Eindgesprek - Eindgesprek
  • Portfolio-assessment - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten
Deze module richt zich op de vijf leeruitkomsten van de leerlijn Praktijkleren.
 
  1. Diagnose stellen
De verpleegkundig specialist stelt op grond van anamnese en (aanvullend) onderzoek medische en/of verpleegkundige diagnoses binnen het eigen expertisegebied op basis van
evidence based practice.
 
  1. Behandelen
De verpleegkundig specialist stelt een medische en verpleegkundige behandeling in voor zorgvragers en hun naasten binnen het eigen expertisegebied, op basis van evidence based
practice.
 
  1. Regievoeren
De verpleegkundig specialist voert de regie over de medische en verpleegkundige behandeling van de zorgvrager en diens naasten in de zorgketen en over de grenzen van de eigen afdeling en/of organisatie heen.
 
  1. Ondersteunen zelfmanagement, eigen regie, empowerment en herstel
De verpleegkundig specialist past ondersteunende interventies toe om het zelfmanagement, de eigen regie/empowerment en het herstel van de zorgvrager en diens naasten binnen het
eigen expertisegebied te bevorderen, rekening houdend met de persoonlijke mogelijkheden en omstandigheden van de zorgvrager.
 
  1. Kwaliteit van zorg bevorderen
De verpleegkundig specialist bevordert continu de kwaliteit en veiligheid van zorg op het niveau van de organisatie van zorg, het zorgproces en de deskundigheid van professionals
gebaseerd op (wetenschappelijke) kennis en in samenspraak met zorgvragers, zorgverleners en maatschappelijke vertegenwoordigers.

Inhoud

Inhoud
Praktijkleren loopt als een rode draad door de gehele opleidingsperiode en geeft structuur aan de praktijk van het duale leren. Praktijkleren krijgt vorm aan de hand van Entrustable Professional Activities (EPA’s) en het deskundigheidprofiel van de vios. Samen vormen deze de basis voor het opleidingsplan van de vios. Het leren in de praktijk wordt inzichtelijk gemaakt in een digitaal portfolio dat onder meer bestaat uit het opleidingsplan, waar een persoonlijk ontwikkelplan (POP) deel van uitmaakt. Daarnaast is het portfolio de verzamelplaats voor de bewijzen van kunnen waarmee de vios onder meer het bekwaamheidsniveau met betrekking tot de EPA’s inzichtelijk maakt. 
Een aantal bewijsstukken die onderdeel uitmaken van het portfolio, wordt vanuit de opleiding ondersteund door het cursorisch onderwijs. Hiermee wordt beoogd toepassing van theoretische concepten in de praktijk te leren integreren. Tevens vindt cursorisch intervisie plaats tijdens de reflectiebijeenkomsten.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde