Vak: De Bio-Informaticus credits: 5

Vakcode
BFVP22BIOINFORM
Naam
De Bio-Informaticus
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
M.A. Noback
Werkvormen
  • Opdracht
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • De Bio-Informaticus - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Deze module kent de volgende leeruitkomsten 

  • Je beschrijft de verschillende domeinen binnen de bio-informatica aan de hand van een aangereikte verzameling bronnen.  

  • Je relateert de curriculumonderdelen en de vier leeruitkomsten van de opleiding bio-informatica aan elkaar.  

  • Je benoemt toepassingsgebieden van veelgebruikte informatica technieken en programmeertalen in het bio-informatica domein.  

  • Je selecteert, bestudeert en interpreteert zelfstandig geschikte informatiebronnen en vat deze betekenisvol samen.  

  • Je verkrijgt pro-actief, gericht en zakelijk informatie van deskundigen, bijvoorbeeld door middel van een interview.  

  • Je presenteert bevindingen mondeling op een begrijpelijke wijze aan medestudenten.  

  • Je levert een gevraagd groepsproduct op door effectief samen te werken en afspraken controleerbaar vast te leggen.  

Inhoud

Je gaat een verkenning uitvoeren van het beroepsdomein van de bio-informatica. Daarbij relateer je dit aan het curriculum zoals dat aan de Hanzehogeschool wordt aangeboden. Vervolgens verdiep je je in een specialisme binnen de bio-informatica.  

Om een gedegen overzicht van de breedte van het werkveld te krijgen bestudeer je eerst onder begeleiding van een docent diverse bronnen (bijvoorbeeld de Opleidingsbeschrijving, het curriculumoverzicht, vacaturebanken, media-artikelen, het stage/afstudeerarchief, researchpublicaties, enz.). Natuurlijk ben je vrij om eigen bronnen aan te dragen. Het leren lezen en samenvatten van deze bronnen is een vaardigheid die we actief zullen trainen. 

Vervolgens ga je je samen met een aantal medestudenten door middel van online onderzoek verdiepen in een door jullie gekozen specialisme. Als belangrijk onderdeel hiervan houden jullie een werkbezoek en interview met een professional of afstudeerder die werkzaam is in het veld. Onderwerpen waar je het over kan hebben zijn:  

  • rol binnen de organisatie,  

  • de werkplek,  

  • functie-inhoud,  

  • dagelijkse bezigheden,  

  • huidige en afgeronde projecten,  

  • gebruikte technologieën,  

  • gebruikte programmeertalen,  

  • maatschappelijke belang of ethische aspecten 

  • verwachtingen, uitdagingen en toekomstperspectief.   

Tenslotte reflecteer je op de beroepsinhoud door verhalend jouw eigen toekomstige “ideale werkweek” te beschrijven.  

De klas als geheel zal een aantal mogelijke onderwerpen aandragen voor ILST/KCBBE lezingen, of Bedrijven voordragen voor de ILST Meet & Greet. 

Als groep ga je onderzoeken en omschrijven welke randvoorwaarden er zijn voor effectief en productief samenwerken. 

Toetsing

Je maakt individueel een portfolio aan met gebruikte bronnen en vat deze samen. Vervolgens breid je dit portfolio verder uit in groepjes door de specialisatie van een bezochte en geïnterviewde professional nader te onderzoeken. Het eindproduct van de groepsopdracht is een presentatie op basis van het interview.   

Aan de hand van de diverse presentaties maak je (individueel?) een overzicht in de vorm van een mind-map van de specialisaties die door verschillende groepen onderzocht zijn, met voor elk de meest relevante aspecten.   

Tenslotte beschrijf je jouw toekomstige “ideale werkweek” in een door jou gekozen vorm. Dit kan bijvoorbeeld zijn een geschreven verhaal, een stripverhaal, een moodboard, storyboard, of zelfs een toneelstukje als je dat leuk vindt.   

Het werkproces zelf (de keuzes die je maakt, hoe je deze argumenteert, wanneer en hoe je input vraagt, etc.) vormt zeker ook een aspect van de beoordeling. 

Alle bovengenoemde onderdelen, samen met de manier waarop je hebt (samen)gewerkt, worden gebruikt om tot een beoordeling van deze module te komen. Er zal een systematiek van O/V/G/U gebruikt worden (Onvoldoende, Voldoende, Goed, Uitmuntend). 

In de beoordelingsrubric staan alle aspecten verder uitgewerkt. 

Pas als alle bovenstaande vetgedrukte onderdelen aanwezig en/of gedaan zijn zal tot een beoordeling worden overgegaan. 

 

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Life Science & Technology