Vak: Integratie Ruimtelijk Systeem credits: 15

Vakcode
BVVP15INT
Naam
Integratie Ruimtelijk Systeem
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
15
Taal
Nederlands
Coördinator
A.H.W. Groen
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Integr Buitenwerkplaats - Opdracht
  • Integr Mens & Omgev - Computer, organisatie ToetsCentrum
  • Integr Onderz & Ontwerp - Opdracht
  • Integr Professionele Identiteit - Portfolio assessment
  • Integr Techn & Constr - Computer, eigen organisatie

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties: 1,2,3,6,7,8,9

Leeruitkomsten: 
  • kent en begrijpt de gevolgen van een ruimtelijke ingreep op een campus op lokaal, regionaal, nationaal en mondiaal niveau
  • kent en begrijpt de invloed van duurzaamheidsprincipes op waardecreatie in de gebouwde omgeving en kan dit toepassen in een ruimtelijk gebied van eenvoudig herkenbare aard.
  • kan voor een vakwerkconstructie het inwendig evenwicht grafisch en analytisch bepalen
  • kan voor een vakwerkconstructie het uitwendig evenwicht analytisch bepalen
  • kan voor een bouwkundig bouwwerk de bouwmethode houtskeletbouw in combinatie met Industrieel, Flexibel en Demontabel bouwen (IFD) toepassen
  • heeft kennis van de bouwmethode houtskeletbouw en kan daarbij duurzame bouwmaterialen selecteren (LCA) en toepassen
  • O&O: student kan een ontwerpproces systematisch voorbereiden, uitvoeren en verantwoorden
  • O&O: student kan de keuzes voor een integraal ontwerp verantwoorden in tekst en beeld
  • O&O: student beschikt over vaardigheden om een CAD-tekening te maken die voldoet aan tekenafspraken.
  • kan in een eenvoudige gegeven praktijkcontext, met vraagstukken op de verschillende schaalniveaus, vanuit een sturende begeleiding een gegeven
  • kan een programma van eisen analyseren en formuleren tot een ontwerpvraagstuk
  • kan op zijn voorkeursrol (RO, BK, CT) in samenwerking met de andere rollen (RO, BK, CT) de typische beroepsproducten behorend bij het ontwerpvraagstuk maken: modellen, concepten, ontwerpen, tekeningen en berekeningen maken
  • kan de uitkomst van zijn ontwerpkeuzes plaatsen in een grotere context en de consequenties daarvan op de omgeving en op duurzaamheids gebied herkennen en formuleren
  • kan zich voor de Academie en externen overtuigend positioneren in het domein van Bouw en Ruimte, middels een professioneel portfolio 
  • kan een fact-sheet in het Engels opstellen en een overtuigende pitch houden over duurzaamheidsverschijnselen binnen de gebouwde omgeving
  • kan een opdracht uitvoeren in een internationale context
  • Professionele identiteit: De student leert wat werkt in interculturele samenwerkingen, werkt aan de Engelse schrijfvaardigheid en presenteert zichzelf,de eigen doelen en ambities aan studiegenoten, docenten en de buitenwereld. Hierbij kan de internationaal gerichte student het portfolio in het  Engels opstellen en de nationaal gerichte student deze in het Nederlands maken.

Inhoud

In het propedeusejaar wordt van de lagenbenadering uitgegaan, waarbij de student in de eerste drie periodes kennis heeft gemaakt met Occupatie, Netwerken en Ondergrond.
In deze onderwijseenheid staat het thema Integratie centraal. De student leert hoe de lagen in samenhang kunnen worden gezien en hoe een passende ruimtelijke ingreep gedaan kan worden: integratie ruimtelijk systeem.

 
Focus
Binnen het thema, staat integratie van de verschillende lagen uit de lagenbenadering centraal
 
Opbouw
De onderwijseenheid Integratie Ruimtelijk Systeem is onderverdeeld in vijf ‘bouwstenen’: Mens & Omgeving, Techniek & Constructie, Onderzoek & Ontwerp, de Buitenwerkplaats en Talentcoaching.
-          Binnen Mens & Omgeving wordt het principe van duurzaamheid behandeld en wordt een ecologische footprint gemaakt
-          Bij Techniek & Constructie worden bouwmaterialen, bouwmethoden (HSB), mechanica (vervormingsleer van bouwconstructies) en wiskunde (integraalrekening) behandeld;
-          Onderzoek & Ontwerp: doel van de opdracht is basiskennis en - vaardigheden te krijgen in het doen van onderzoek voor het maken van een integraal ontwerp. Belangrijk hierbij is de samenhang tussen ontwerp zelf, het ontwikkelproces en de opdrachtgever.
-          De Buitenwerkplaats staat in het teken van een integrale opdracht op de Zernikecampus.
-          Talentcoaching steekt in op duurzaamheid en je professionele identiteit in ontwikkeling.
De inhoud van de onderwijseenheid wordt met verschillende vormen van onderwijs aangeboden. Samengevat zijn dit theoretisch leren (hoor- en werkcolleges), ervaringsleren (Buitenwerkplaats) en portfolioleren (Talentcoaching).