Vak: Klant en Markt credits: 5

Vakcode
CEDP22KEM
Naam
Klant en Markt
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S.M. Feenstra
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Klant en Markt - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties: 
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak. 
Leeruitkomsten:
De Student: 
  1. Kan het DESTEP model gebruiken om de trends en ontwikkelingen van een organisatie in kaart te brengen. 
  2. Kan het vijf krachten model van Porter toepassen en uitleggen hoe deze krachten van invloed zijn op de aantrekkelijkheid van een bedrijfstak.
  3. Kan een concurrentenanalyse uitvoeren voor een organisatie en uitleggen welke succesfactoren hierin vergeleken moeten worden.
  4. Kan de fasen in het koopbeslissingsproces van afnemers benoemen en uitleggen welke factoren van invloed zijn op dit proces.
  5. Kan uitleggen op basis van welke factoren je een markt kunt segmenteren en waaraan een marktsegment moet voldoen om doelgroepen effectief te kunnen bedienen. 
  6. Kan vanuit de verkregen onderzoeksresultaten de belangrijkste kansen en bedreigingen laten zien die kunnen optreden vanuit de externe omgeving
  7. Kan uitleggen hoe organisaties met het marketing concept waarde kunnen creëren voor klanten en winstgevende klantrelaties kunnen opbouwen.   

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
De student heeft inzicht in de theorie over marketing en het afstemmen van het aanbod van een bedrijf op de wensen en behoeften van de doelgroep. Verder wordt binnen het vak inzicht gegeven over de markt, trends en ontwikkelingen, concurrentievormen, het koopgedrag van klanten en bedrijven en marktsegmentatie en positionering. De student gaat tijdens het vak deze theorie toepassen voor een concrete casus.  

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-dt of de blackboard course.

Bijzonderheden:

Klant en markt bestaat uit 1 tentamen en een bijdrage aan de eindopdracht.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance