Vak: ALO Ondernemingsanalyse credits: 5

Vakcode
CELB21ALO6
Naam
ALO Ondernemingsanalyse
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
W.H.T. Uitslag
Werkvormen
  • Action learning
  • Werkcollege
Toetsen
  • ALO Ondernemingsanalyse - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
  • Student kan een missie, visie en strategie opstellen voor een bedrijf/organisatie en vertaalt daarbij de missie, visie en strategie in meetbare doelstellingen
  • Student leert een besturings- en kwaliteitssysteem (het INK-model en de  Balanced Scorecard) op te zetten resp. aan te passen voor een bedrijf/organisatie. 
  • Student kan het Lean Canvas, het Business Model Canvas en het Scale-up Canvas ontwerpen en toepassen op een concrete bedrijfssituatie
  • Student kent de businessmodelpatronen binnen de 3 bij leeruitkomst 3 genoemde canvassen en kan beargumenteerd aangeven welke van toepassing is per bedrijfssituatie
  • Student kan op basis van het gekozen business model een keuze maken voor een bijpassend verdienmodel
  • Student kan op basis van een veranderscan veranderideeën identificeren en formuleren die van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijf/de organisatie
  • Student kan veranderideeën accountable maken
  • Student kan veranderideeën implementeren in een bedrijf/organisatie en de verantwoordelijkheid dragen voor de uitvoering waarbij student weet om te gaan met weerstanden tegen het veranderidee
  • Student kan de toegevoegde waarde van veranderideeën pitchen

 

Inhoud

Niveau:
Verdiepend
 
Inhoud:
In de ondernemingsanalyse analyseert de student de ondernemeing mbv het INK-model en de BSC. Op basis van de uitkomsten van de veranderscan verzint de student een of meerdere veranderideeën. De voortgang van het proces legt de student vast in een business model.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-du of de blackboard course.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance