Vak: Businessmodel en organisatie credits: 5

Vakcode
CELB21BMO
Naam
Businessmodel en organisatie
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
W.H.T. Uitslag
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Businessmodel en organisatie - Schriftelijk, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
De student:
  • leert een besturings- en kwaliteitssysteem (het INK-model en de Balanced Scorecard) op te zetten resp. aan te passen voor een organisatie.
  • vertaalt daarbij de missie, visie en strategie in meetbare doelstellingen.
  • is tevens in staat concrete managementcontrolproblemen in principe binnen de onderzochte organisatie te identificeren, oplossingen aan te dragen en verantwoordelijkheid te dragen voor de uitvoering.
  • is in staat om een complexe materie met een soms hoog abstractieniveau in een verzorgd rapport te beschrijven in een heldere stijl waarbij het gebruik van het Nederlands een wezenlijk onderdeel van het rapport vormt.
  • houdt er rekening mee dat zijn aanbevelingen accountable gemaakt moeten worden.
  • is in staat om tevens de maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid van de organisatie te vertalen in meetbare doelstellingen en activiteiten.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend
 
Inhoud:
Bij dit vak leer je hoe de GAP-analyse werkt. Hoe zorg je ervoor dat de discrepantie tussen de huidige en de gewenste situatie verdwijnt. Voor de huidige situatie is het van belang om de prestaties van de onderneming te kunnen meten. Het INK-model en de BalanceScoreCard zijn hierbij behulpzaam. Het INK-model is een groeimodel, het laat zien wat je moet verbeteren (op basis van de veranderscan) om de gewenste situatie te kunnen bereiken en het laat zien hoe je dat kunt doen. De BalanceScorecard controleert of de prestaties van de onderneming aansluiten bij de strategische doelen om zo bedrijfsactiviteiten af te stemmen op de marketingstrategie. Uiteraard krijg je bij elke verandering die je wilt doorvoeren in de onderneming te maken met weerstanden onder de medewerkers, afnemers, stakeholders, etc.. Er wordt je geleerd hoe je deze weerstanden kunt weerleggen.
Daarnaast wordt aandacht geschonken aan bedrijfsmodellen. Een bedrijfsmodel wordt gebruikt om diverse bedrijfsaspecten in kaart te brengen en te beheren. Ook bij bedrijfsveranderingen is een bedrijfsmodel een belangrijk hulpmiddel. De volgende bedrijfsmodellen worden besproken in de lessen: Lean Canvas, Business Model Canvas en Scale-up Canvas. Tot slot leer je welke verschillende verdienmodellen een onderneming allemaal kan toepassen om omzet te genereren.


Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-du of de blackboard course.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance