Vak: Externe analyse credits: 3

Vakcode
CELP20EXA
Naam
Externe analyse
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
W.H.T. Uitslag
Werkvormen
  • Individueel
Toetsen
  • Externe analyse - Schriftelijk, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21th-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
  • de markt afbakenen waarop de organisatie actief is 
  • de drie verschillende niveaus van de marketingomgeving (micro, meso, macro) herkennen 
  • een (externe) analyse maken van de meso- en macro-omgeving 
  • de omgevingniveaus meso en macro plaatsen in de context van de trend naar duurzaamheid en meer internationalisering 
  • concurrenten indentificeren en hun sterkten en zwakten benoemen 
  • krachtenveldanalyse (Porter) van de spelers op de markt 
  • op zinvolle wijze product/markt combinaties aangeven, klantsegmenten identificeren en klantbehoeften aangeven 
  • uitleggen hoe bedrijven doelgroepen kiezen en hoe zij hun marktbewerkingsstrategie formuleren 
  • uitleggen hoe bedrijven hun producten en merken kunnen positioneren om een concurrentievoordeel op de markt te kunnen behalen 
  • relevante externe invloeden op de markt benoemen, deze zo veel mogelijk kwantificeren en de invloed op een bedrijf aangeven en waar mogelijk kwantificeren 

Inhoud

Niveau:
Inleidend
Verdiepend
Gevorderd

Inhoud:
Dit vak zal in studiejaar 2020-2021 voor het eerst worden aangeboden en is op dit moment in ontwikkeling. De inhoud van dit vak zal voor de start op Blackboard verschijnen.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-du of de blackboard course.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance