Vak: Interne communicatie en leiderschap credits: 10

Vakcode
CEMB20ICL
Naam
Interne communicatie en leiderschap
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
W.A.C. van Winden
Werkvormen
  • Hoorcollege
Toetsen
  • Interne communicatie en leiderschap - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
De student:
  • reflecteert op zijn leerproces wat betreft de wijze waarop er binnen het project is samengewerkt, samen geleerd (in de zin van teamleren) en wat de mate van zelfsturing was.
  • reflecteert op zijn leerproces wat betreft de stijlen van leidinggeven in het project.
  • reflecteert op zijn leerproces wat betreft bepaalde aspecten van HRM, zoals motiveren, waarderen en beoordelen.
  • reflecteert op zijn leerproces wat betreft de wijze waarop intern werd gecommuniceerd en besluiten werden genomen.
  • reflecteert op zijn leerproces wat betreft de wijze waarop er werd omgegaan met het creëren van draagvlak, weerstand, stress en conflicten.
  • reflecteert op zijn leerproces wat betreft de wijze waarop er werd omgegaan met onverwachte situaties.
  • reflecteert op zijn leerproces wat betreft de verkregen feedback van de peers.
  • toont transfer aan tussen theorie en praktijk.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
De onderwerpen van de hoorcolleges zijn “groepen in organisaties, samenwerken, teamleren, zelfsturing, macht en leiding, HRM, motiveren, waarderen en beoordelen, interne communicatie en besluitvorming, draagvlak creëren, omgaan met weerstand en stress en conflicten en verandermanagement”.
Het projectwerk heeft betrekking op de opdracht “organiseren van een evenement”. De klas wordt daartoe in groepen verdeeld. De docenten zijn bij het projectwerk aanwezig als procescoach.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-dt of de blackboard course.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance