Vak: Prepare credits: 5
- Vakcode
- CMVB20PRE
- Naam
- Prepare
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- C.J. Westerkamp
- Werkvormen
-
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Prepare - Overige toetsing
Leeruitkomsten
- Je beschrijft de aanleiding en context van de afstudeeropdracht alsmede het probleem dat / de kans die daarbij centraal staat.
- Je geeft een schets van de opdrachtgevende organisatie en haar producten/diensten en het belang van de opdrachtgever bij de afstudeeropdracht. Je benoemt daarbij de doelstelling(en) van de opdrachtgever ten aanzien van het digitale interactieve product.
- Je beschrijft de doelgroep(en) bij deze opdracht alsmede de verandering die bij deze doelgroep(en) moet worden gerealiseerd.
- Je legt legt uit wat het belang van de doelgroep(en) is bij de oplossing van het beschreven probleem / de benutting van de beschreven kans.
- Je beschrijft wat een digitaal interactief product bij kan dragen aan de beoogde verandering bij de doelgroep en de realisatie van de geformuleerde doelstelling(en).
- Je legt uit waarom gebruikersinteractie nodig is om het probleem op te kunnen lossen / de kans te kunnen benutten.
- Je benoemt, op basis van een analyse van het probleem (of: de kans) en de context, de (belangrijkste) kernbegrippen met betrekking tot het probleemdomein en de context. Ook motiveer je de keuze van de kernbegrippen.
- Je formuleert de belangrijkste vragen (en eventuele subvragen) bij de afstudeeropdracht, waarvoor onderzoek nodig is. Daarbij zorg je ervoor dat de gekozen kernbegrippen verwerkt zijn in de onderzoeksvragen en hoe deze onderzocht worden.
- Je legt uit hoe de kenmerken, behoeften en wensen van de (beoogde) gebruikers en stakeholders onderzocht en uitgewerkt zullen worden. Je geef ook aan hoe de (beoogde) gebruikers betrokken zullen worden in de verschillende fasen van de ontwerpcyclus.
- Je beschrijft hoe het afstudeertraject doorlopen gaat worden, voor wat betreft de volgorde van de fasen (Oriënteren & begrijpen – Conceptualiseren – Prototyperen – Evalueren). Je geeft daarbij een onderbouwing voor de gekozen volgorde.
- Je maakt een realistische planning voor het afstudeertraject, waarin de doorlooptijd van de fasen, de belangrijkste deelproducten en de contactmomenten met de opdrachtgever uitgewerkt zijn.
- Je reflecteert op je competenties en op lacunes of tekortkomingen in kennis, vaardigheden of professioneel handelen in relatie tot het aankomende afstudeertraject. Je hierbij formuleert specifieke, persoonlijke leerdoelen in relatie tot het afstudeertraject.
- Je beschrijft een voorlopige keuze van relevante methoden en technieken voor de evaluatie van het toekomstige prototype. Hierbij beargumenteer deze keuze in relatie tot het eerder geformuleerde probleem (of: de kans) en de doelstelling(en).
Inhoud
In het vak bereid je je voor op het afstuderen met als doel het efficiënt en effectief uitvoeren van de afstudeeropdracht in jaar 4. Prepare bestaat uit twee, parallel aan elkaar lopende delen, namelijk:
- een deel bestaande uit colleges waarin je de ontwerpcyclus doorloopt en hoe je verschillende fasen van de cyclus kunt inrichten en uitvoeren waarbij je rekening houdt met jouw afstudeeropdracht. Je kijkt ook daarbij naar eerdere, door andere studenten, uitgevoerde afstudeeropdrachten (ontwerptrajecten), theorie en praktijkervaringen ten aanzien van de verschillende fasen van de design cyclus, mogelijk bruikbare literatuur en informatie van experts.
- een tweede deel bestaande uit werkcolleges waarin je de geleerde methoden en technieken toepast op jouw, door de Career Desk CMD, goedgekeurde afstudeeropdracht. De nadruk ligt op het maken van een roadmap die gebruikt worden tijdens het uitvoeren van de afstudeeropdracht. Tijdens dit deel doe je ook al vooronderzoek. Je kunt kunt hierbij denken aan bruikbare informatie over bijvoorbeeld ontwerptheorie, doelgroep(en), trends, concurrenten, best and worst practices. Deze informatie verzamel je op basis van desearch en literatuuronderzoek maar ook interviews de opdrachtgever, leden van de doelgroepstake en belangrijke holders en experts.
OPDRACHT
Je doorloopt de ontwerpcyclus en past de kennis, methoden en technieken toe op je goedgekeurde afstudeeropdracht en visualiseert dit in een roadmap. Je presenteert de verworven kennis en de eindproducten in een afsluitende sessie die als startmoment dient voor je afstudeertraject. Je levert één verslag aan dat bestaat uit: de roadmap, je leerdoelen, de planning en de bewijsstukken van je vooronderzoek.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Communicatie, Media & IT