Vak: Project: Fysieke Interface credits: 5

Vakcode
CMVB21PFI
Naam
Project: Fysieke Interface
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
H.M. Leupen
Werkvormen
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • Project: Fysieke Interface - Overige toetsing

Leeruitkomsten

  • Je definieert de probleemcontext door onderzoek te doen naar het probleem van de opdrachtgever, de probleemstelling, de doelgroep en de context van het probleem. Je doet deskresearch, literatuuronderzoek naar het probleemdomein en relevante CMD­ kennis, en betrekt stakeholders. Je formuleert op grond hiervan ontwerpvoorwaarden die de wensen van de opdrachtgever, de doelgroep, de context en de literatuur weergeven. Je neemt de bewijzen van dit onderzoek op in je portfolio.
  • Je genereert ideeën/concepten door het toepassen vanverschillende creatieve methoden. De concepten weeg je af tegen de ontwerp­voorwaarden en maakt op grond hiervan een afgewogen keuze. Je neemt hiervan bewijzen op in je portfolio. 
  • Je past verschillende methoden en technieken toe voor het realiseren van het prototype. Je laat dat zien aan de hand van visualisaties: schetsen, LO­FI, flow charts etc. t/m een werkend HI­FI prototype gerealiseerd in een prototyping tool. Je neemt bewijzen hiervan op in je portfolio. 
  • Je gebruikt (multi)mediatechnologie ten behoeve van het prototyperen van de User Experience. (De uitwerking is zelf te definiëren door de student). Je neemt bewijzen hiervan op in je portfolio. 
  • Je evalueert tijdens het ontwerpproces of het product/dienst het beoogde doel kan bereiken. Je maakt hierbij gebruik van verschillende evaluatiemethoden en betrekt verschillende stakeholders. Je neemt bewijzen hiervan op in je portfolio. (De uitwerking is zelf te definiëren door de student).
  • Je verwerkt de uitkomsten van de verschillende evaluaties (“rapid” en “rigorous”) in een aanpassing (iteratie) van je product/dienst. Je neemt bewijzen van dit proces op in je portfolio. 
  • Je plant het ontwerptraject, voert uit, controleert, en beheert het. (tijd, budget, informatie, kwaliteit, haalbaarheid). Je neemt hiervan bewijzen op in je portfolio. 
  • Je gebruikt tijdens het ontwerpproces verschillende communicatievormen waarmee je de stakeholders en het team informeert en betrekt in het ontwerpen van de oplossing/product. Je neemt hiervan bewijzen op in je portfolio.


 

Inhoud

Het doel van dit project een fysieke ruimte vorm te geven en interactief te maken door deze ruimte te ontwerpen met verschillende media en media­technologieën. Denk hierbij aan o.a. aan musea, Experience centers (bijv Heineken Experience) etc. waarin bezoekers op een “eigen” unieke interactieve digitale manier kennis maken met een product of gebeurtenis door in deze ruimte alle zintuigen te prikkelen (horen, zien, ruiken en voelen of zelfs proeven). Tijdens dit project ga je daarom experimenteren met verschillende technologieën en ga je op zoek naar trends en best practices van gerealiseerde interactieve ruimtes. En onderzoek je wat het beste werkt vanuit de theorie van Experience Design, Storytelling en Immersion. Het project bouwt ook voor op de ervaringen opgedaan uit het eerste jaar, waarin jullie geïntroduceerd zijn in het maken van fysieke interfaces en op kennis uit periode 1 over “Storytelling en “Immersion”.

OPDRACHT
Je werkt aan een externe opdracht met een externe opdrachtgever.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT