Vak: Ontwerpen voor XR credits: 5

Vakcode
CMVB22OXR
Naam
Ontwerpen voor XR
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
P. Pranger
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Ontwerpen voor XR - Overige toetsing

Leeruitkomsten

  • Je definieert een probleemcontext en verrijkt die aan de hand van de theorie rond storytelling, creatieve methoden en XR­tools.
  • Je visualiseert het concept voor de storyworld en de XR­ervaring en maakt daarin duidelijk hoe de interactie in het concept werkt. Je past relevante (interactie) ontwerpprincipes toe. Je maakt duidelijk volgens welke rationale je hebt gewerkt. 
  • Je organiseert het creatief proces en laat (in het visueel verslag) zien hoe de design cycle is toegepast en hoe er is geïtereerd. 
  • Je maakt een onderbouwde keuze voor het gebruik van één of meerdere aangeleverde tools en zet deze op een relevante wijze in bij het ontwikkelen van het prototype. Je levert een (deels) werkend prototype op.

Inhoud

Hoe ontwerp je een ervaring in Virtual Reality, Augmented Reality of 360­graden video? Oftewel in XR! Bij dit studieonderdeel leer je de ontwerp­ en interactieprincipes die je hebt leren gebruiken in het eerste jaar toe te passen en te adapteren in een interactieve
omgeving in 3D. Je ontwerpt dus een ‘experience’ waarbij je van AR, VR en/of of 360­graden video gebruik maakt. Daarbij bepaal je voor je jezelf een relevante context voor je ontwerp. Anders gezegd, je werkt aan een ‘exploratief’ concept, je werkt niet aan een probleem voor een opdrachtgever, maar een ‘mogelijk’ probleem in een ‘mogelijke’ context. Het is uitdrukkelijk de bedoeling om jezelf uit te dagen de mogelijkheden van het medium te ontdekken en verkennen.

OPDRACHT
Je werkt in duo aan een eigen opdracht voor een XR ervaring. Het proces en werk wordt ‘gebundeld’ in een individueel visueel verslag. Daarin wordt het werk dat is gepresenteerd in een logische volgorde gezet en van achtergrond voorzien. De feedback die tijdens de
presentatiebijeenkomsten is verzameld krijgt een duidelijke plek in het verslag als startpunt voor de ontwerpiteraties. Daarnaast toon je via een video link de XR ervaring zelf.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT