Vak: Project Design Cycle 2 credits: 5

Vakcode
CMVP22PDC2
Naam
Project Design Cycle 2
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
T.G. Warringa
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Project Design Cycle 2 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

  • Je toont aan en visualiseert hoe je, op basis van ontwerpvoorwaarden, tot een relevant concept bent gekomen waarbij de gebruiker is betrokken en geëxperimenteerd is met verschillende technologieën.
  • Je demonstreert een high­fidelity prototype waarin je duidelijk maakt hoe de interactie werkt. Je onderbouwt hoe iteraties en keuzes voor technieken hebben gezorgd voor een optimale aansluiting bij de wensen en behoefte van gebruikers en stakeholders. 
  • Je geeft blijk van een onderzoekende mentaliteit en onderbouwt het gebruik van verschillende onderzoekmethoden uit de CMD Methodspack waarbij je laat zien hoe je de resultaten hebt gebruikt in het ontwerpproces. 
  • Je beschrijft het ontwerpproces en de iteraties en onderbouwt de gemaakte keuzes voor methodes en technieken in relatie tot het ontwerpprobleem en de wijze waarop de gebruiker is betrokken in het ontwerpproces. 
  • Je beschrijft en visualiseert de interactie van het prototype. Je laat zien hoe de design cycle is toegepast en hoe er is geïtereerd. 
  • Je beschrijft en onderbouwt de toegepaste evaluatiemethoden en technieken om het ontwerp te verfijnen en te valideren en toetst of het prototype aan de ontwerpvoorwaarden voldoet. 
  • Je laat in een teamcanvas zien en beschrijft hoe verschillende rollen zijn ingezet, hoe iedereen een stem heeft gehad in het samenwerkingsproces en hoe gebruik is heeft gemaakt van diversiteit en verschillende zienswijzen.
  • Je reflecteert op het ontwerpproces, je rol in het samenwerkingsproces, je leerdoelen en eigen ontwikkeling als ontwerper en laat zien hoe je visie hierop zich ontwikkelt. Je laat hierbij een ontwikkelende beroepshouding zien, benoemd verbeterpunten en hoe je hier aan gaat werken.

Inhoud

In het Project Design Cycle 2 werk je met dezelfde projectgroep als in Project Design Cycle 1 verder aan dezelfde zelfgekozen case, waarbij de probleemoplossing vrij staat. Je doorloopt nogmaals de design cycle, waarbij het accent in deze periode ligt op prototyperen, testen en evalueren. Je krijgt ondersteunende workshops:­ Interactive moving media, dit bevat o.a. VR, AR, XR en 360 video en ­ Marketing & Business: we gaan in op het benaderen en betrekken van de doelgroep en de haalbaarheid van je oplossing in de markt.

OPDRACHT
Je werkt verder aan de opdracht uit Project Design Cycle 1. Je doorloopt de design cycle verder en maakt iteratieslagen op basis van prototyperen, testen en evaluatie. Je past Design Thinking principes, creatieve­ en onderzoeksmethodes toe om het uiteindelijke prototype zo goed mogelijk te kunnen onderbouwen. Je past bewust verschillende technieken toe
en onderbouwt de keuze en toepassing in relatie tot de oplossing. Je onderbouwt de wijze waarop je de gebruiker betrekt en de haalbaarheid van je product in de markt

De eindopdracht bestaat uit twee onderdelen:

  • Een demonstratie waar je je ontwerpproces en geëvalueerde en geteste hi­fi prototype laat zien aan de betrokken docenten en klasgenoten en onderbouwd.
  • Een ontwikkelportfolio waarin je je ontwikkeling beschrijft, met relevante bewijsstukken laat zien hoe je aan de verschillende leeruitkomsten hebt gewerkt en kritisch reflecteert op je leer­ en ontwikkelproces.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT