Vak: Digitale Marketingcommunicatie credits: 5

Vakcode
COVB20THY3
Naam
Digitale Marketingcommunicatie
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S. Veldstra
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • Digitale Marketingcommunicatie - Overige toetsing

Leeruitkomsten

 
 
 
 
Competenties 
 
 
 
Programma leeruitkomsten 
De junior professional… 
Niveau 3 (afstudeerfase)  Waar beoordeeld?
De student toont de leeruitkomsten in complexe contexten als zelfstandig beginnend professional en neemt verantwoordelijkheid voor zijn handelen.   
  1. Context & strategie 
  1. Signaleert ontwikkelingen die relevant zijn voor de organisatie, overziet internationale en (interculturele) ontwikkelingen en vertaalt de implicaties hiervan naar het communicatiebeleid. 
Analyseert ontwikkelingen die relevant zijn voor de organisatie, overziet internationale en interculturele ontwikkelingen en vertaalt de implicaties hiervan naar het communicatiebeleid van de organisatie.  NVT
  1. Overziet ontwikkelingen in het vakgebied en het (internationale) medialandschap en kan deze inzichten vertalen naar de communicatiestrategie. 
Overziet recente ontwikkelingen in het (internationale) vakgebied en medialandschap en gebruikt deze inzichten bij het vertalen naar de communicatiestrategie.   Digitale Marketing Communicatie Strategie
  1. Doelgroep & gedrag 
 
  1. Voert een praktijkonderzoek methodisch uit en hanteert daarbij passende onderzoeksmethoden. 
Voert een onderzoek methodisch uit, hanteert daarbij passende onderzoeksmethoden en evalueert het onderzoek.  NVT
  1. Onderzoekt de wensen en behoeften van de doelgroep en begrijpt welke contextuele (culturele) factoren van invloed zijn op het gedrag van de doelgroep. 
Evalueert de wensen, behoeften en interculturele factoren van alle relevante stakeholders en vertaalt deze naar een beroepsproduct.  Digitale Marketing Communicatie Strategie
  1. Verantwoordt communicatie-interventies op basis van kennis, theorie en inzichten uit onderzoek. 
Beoordeelt inzichten uit kennis en theorie om effectieve communicatie-interventies te onderbouwen.  Digitale Marketing Communicatie Strategie
  1. Concept & creatie 
 
  1. Werkt een (creatief) concept uit dat aansluit bij de wensen van de (internationale) doelgroep en/of de doelstellingen van de organisatie.   
Ontwikkelt een (creatief) concept uit met behulp van creatieve methoden en technieken, en verantwoordt in hoeverre het concept passend is bij de doelgroep en de doelstellingen van de organisatie.  NVT
  1. Selecteert geschikte kanalen en (digitale) tools om passende communicatie voor de doelgroep te kiezen 
Verantwoordt de toepassing van kanalen en (digitale) tools om effectieve communicatie voor de doelgroep te kiezen.  Digitale Marketing Communicatie Strategie
  1. Creëert relevante content die aansluit bij het concept en bij de doelstellingen van de organisatie. 
Creëert relevante content en een (prototype) van een beroepsproduct en onderbouwt hoe deze aansluiten bij de doelstellingen van de organisatie.  NVT
  1. Planning & organisatie 
 
  1. Ontwerpt planningen voor de implementatie van beroepsproducten rekening houdend met doelgroepen, doelstellingen en budget en organiseert de uitvoering. 
Ontwerpt een communicatieplanning voor de implementatie van een complex beroepsproduct, rekening houdend  
met doelgroepen, doelstellingen en budget en organiseert de uitvoering. 
NVT
  1. Overtuiging & draagvlak 
 
  1. Adviseert vanuit de organisatie of als externe adviseur (consultant) over de communicatie van de organisatie, rekening houdend met de communicatiestrategie van de organisatie.  
Adviseert over de communicatie van de organisatie, rekening houdend met organisatiedoelstellingen en de communicatiestrategie in een complexe context.  NVT
  1. Communiceert zowel mondeling als schriftelijk correct, doelgroepgericht, zakelijk en beknopt en creëert hiermee draagvlak (commitment). 
Communiceert mondeling en schriftelijk correct, doelgroepgericht en zakelijk, communiceert op overtuigende wijze en kan zijn standpunten zowel intern als extern toelichten. 
 
NVT
  1. Verbinding & begeleiding  
 
  1. Organiseert interactie en samenwerking, zorgt voor (netwerk) ontmoetingen, vergroot zijn (internationale) netwerk en spreekt dit netwerk aan bij specifieke kennis- of informatiebehoefte. 
Organiseert interactie en samenwerking, zorgt voor (netwerk) ontmoetingen, vergroot zijn (internationale) netwerk en spreekt dit netwerk aan bij specifieke kennis- of informatiebehoefte.  NVT
  1. Ziet kansen, ontplooit initiatieven en durft te experimenteren. 
Kan buiten de gebaande paden denken (out of the box), experimenteert en 
(co)creëert nieuwe oplossingen. 
NVT

Inhoud

In deze cursus ontwikkelen studenten een digitale marketingcommunicatiestrategie voor een organisatie. Deze strategie is een onderdeel van de algemene marketingcommunicatiestrategie en is volledig gericht op digitale tools. Voordelen van een digitale marketingcommunicatiestrategie zijn dat een organisatie een specifieke doelgroep kan bereiken en dat de resultaten meetbaar zijn.

Studenten ontwikkelen de strategie op basis van de customer journey, de online marketing funnel and bijbehorende tools. De focus in de strategie ligt op het inzetten van goede content op het juiste moment in de customer journey en online marketing funnel. De studenten moeten aangeven welke meetbare uitkomsten en resultaten de digitale marketingcommunicatiestrategie volgens hen zal behalen. Studenten gaan ook de best mogelijke digitale marketing mix ontwikkelen voor de organisatie.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT