Vak: Afstudeeropdracht credits: 30

Vakcode
COVB21ASO
Naam
Afstudeeropdracht
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
30
Taal
Nederlands
Coördinator
V.H.A. Mulder
Werkvormen
  • Afstudeeropdracht
Toetsen
  • Afstudeeropdracht - Overige toetsing
  • PID - Overige toetsing
  • Presentatie en verdediging - Overige toetsing

Leeruitkomsten

De student werkt tijdens het afstuderen aan de volgende competenties op niveau 3:
•Context en strategie
•Doelgroep en gedrag
•Concept en creatie
•Planning & organisatie
•Overtuiging en draagvlak
•Verbinding en begeleiding

De bijbehorende leeruitkomsten zijn opgenomen in de afstudeerhandleiding. 

Inhoud

De student ontwikkelt in de oriëntatiefase van het afstuderen inzicht in het probleem en stelt een Project Initiatie Document op.
Hierin zijn de volgende elementen opgenomen: 
Projectbeschrijving
Probleemanalyse
Interventie
Planning en budget

 De doelen van deze eerste, oriëntatiefasefase zijn:

  1. De opdracht van de organisatie/klant goed begrijpen,
  2. Het probleem/vraagstuk van de organisatie/klant goed begrijpen,
  3. Bepalen welke rol communicatie speelt in het oplossen van het probleem/vraagstuk.

De afstudeeropdracht vormt het sluitstuk van de opleiding en is daarmee het visitekaartje van de startende communicatieprofessional. De student voert een complexe opdracht uit voor een organisatie en bepaalt zelf waar de focus ligt. De student toont hiermee aan de vereiste leeruitkomsten te beheersen.
De  student voert zelfstandig een ontwerponderzoek uit, met als doel een nieuw beroepsproduct te ontwerpen of een bestaand product te verbeteren. Het beroepsproduct is bruikbaar, relevant en vernieuwend voor de opdrachtgever. Daarom doorloopt de student de hele ontwerpcyclus, van probleem (of kans of vraagstuk) tot en met het geteste prototype en het communicatieproduct.

De student presenteert doelgericht tijdens een publieke setting het resultaat van het onderzochte communicatievraagstuk en het ontwikkelde beroepsproduct.
Daarbij weet de student het publiek te overtuigen van de bruikbaarheid van het advies en het in lijn daarmee ontworpen 'communicatiemiddel- product'.
Ook weet de student adequaat te antwoorden op de gestelde vragen en kritisch te zijn in de reflectie.

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT