Vak: Media en Ondernemen credits: 15

Vakcode
COVP22MEO
Naam
Media en Ondernemen
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
15
Taal
Nederlands
Coördinator
R. Heuvelman
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Projectonderwijs
  • Werkcollege
Toetsen
  • Media en Ondernemen - Overige toetsing

Leeruitkomsten

De volgende competenties worden ontwikkeld op niveau 1:
 
Competenties Programma leeruitkomsten
De junior professional…
  1. Context & strategie
  1. Signaleert ontwikkelingen die relevant zijn voor de organisatie, overziet internationale en (interculturele) ontwikkelingen en vertaalt de implicaties hiervan naar het communicatiebeleid.
  1. Overziet ontwikkelingen in het vakgebied en het (internationale) medialandschap en kan deze inzichten vertalen naar de communicatiestrategie.
  1. Doelgroep & gedrag
 
  1. Onderzoekt de wensen en behoeften van de doelgroep en begrijpt welke contextuele (culturele) factoren van invloed zijn op het gedrag van de doelgroep.
  1. Verantwoordt communicatie-interventies op basis van kennis, theorie en inzichten uit onderzoek.
  1. Concept & creatie
 
 
  1. Creëert relevante content die aansluit bij het concept en bij de doelstellingen van de organisatie.
  1. Planning & organisatie
  1. Ontwerpt planningen voor de implementatie van beroepsproducten rekening houdend met doelgroepen, doelstellingen en budget en organiseert de uitvoering.
  1. Overtuiging & draagvlak
 
  1. Communiceert zowel mondeling als schriftelijk correct, doelgroepgericht, zakelijk en beknopt en creëert hiermee draagvlak (commitment).
  1. Verbinding & begeleiding
  1. Organiseert interactie en samenwerking, zorgt voor (netwerk) ontmoetingen, vergroot zijn (internationale) netwerk en spreekt dit netwerk aan bij specifieke kennis- of informatiebehoefte.
  1. Ziet kansen, ontplooit initiatieven en durft te experimenteren.

Inhoud

Ondernemendheid is een belangrijke competentie binnen de opleiding Communicatie en sluit aan bij de vraag van het werkveld naar ondernemende (en innovatieve) communicatieprofessionals.

In dit studieonderdeel krijgt de studenten meer eigen verantwoordelijkheid voor het ontwikkelen en aantonen van hun competenties. Het leerproces, plannen, monitoren en evalueren van de competentie ontwikkeling zijn erg belangrijk. De student gaat in dit blok aan de slag met een eigen ondernemingsidee. Het doel is om het ondernemend vermogen van de studenten te stimuleren en activeren.

Centraal in het blok staat het zelfontdekkingsproces. Wie ben ik? Waar ben ik goed in? Wat zijn mijn ondernemerskwaliteiten, USP's? Hoe start ik mijn eigen bedrijf? Wat moet ik doen om een succesvolle ondernemer te zijn? Hoe schrijf ik een goed plan? Hoe maak ik een goede film? En hoe ik mijn idee op een overtuigende wijze?

De student maakt een beknopt businessplan, produceert een korte promotievideo over de business waarbij de verhaallijn (storytelling) ondersteund wordt met verschillende shots, frames, camerabewegingen en perspectieven.
De student leert tevens hoe hij het businessidee kan opschrijven en op een overtuigende manier kan pitchen richting potentiële investeerders.

Theoretische begrippen die hieraan ten grondslag liggen worden aangeleerd tijdens colleges over een aantal onderwerpen: Beeldcommunicatie, Semiotiek, Retoriek en Storytelling. De studenten krijgen daarbij aanvullend begeleiding van experts, vakdocenten, waarbij ze terecht kunnen met inhoudelijke vragen over en input voor de producten waaraan ze werken.

Voor wat betreft de adviesvaardigheden worden workshops aangeboden op het gebied van zakelijk, boeiend en beeldend schrijven en pitchen. Bij Visuele Communicatie krijgt de student camera training en leert de een film te maken aan de hand van Première Pro.  

Er wordt in dit blok niet getoetst op losse kennis- en vaardigheidselementen, maar via een integraal toetsmoment aan het einde van het blok, de zogenaamde portfoliotoetsing (van 15 EC) waarbij de student aantoont de competenties te hebben gerealiseerd.

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT