Vak: Muziektheater trede 11 periode CD credits: 5

Vakcode
DAVB20MT11CD
Naam
Muziektheater trede 11 periode CD
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
R. de Haan
Werkvormen
Toetsen

Leeruitkomsten

Creërend vermogen:
De student is in staat om vanuit een eigen artistieke visie betekenis te geven aan artistiek werk binnen de gesimuleerde beroepspraktijk.

Ambachtelijk vermogen:
De student past brede instrumentele vaardigheden en kennis op aanwijzing van derden toe binnen de opleidingscontext. 

Onderzoekend en reflectief vermogen:
De student komt door onderzoek en reflectie tot inzicht en kennis voor zijn functioneren, selecteert relevante gegevens om vakkennis te onderzoeken kan dit in samenwerking met medestudenten inzetten in sociaal maatschappelijke en artistieke context.

Vermogen tot groei en ontwikkeling:
De student de kan middels reflectie en daaropvolgend handelen zijn kunstenaarschap en zijn werkwijze blijvend ontwikkelen en verdiepen.

Ondernemend en organiserend vermogen:
De student kan zijn ambities effectief vormgeven binnen de opleidingscontext.

Communicatief vermogen:
De student verwoordt en legitimeert informatie, ideeën en oplossingen van derden uit het vakgebied doelgericht en kan dit overbrengen aan een publiek binnen de opleidingscontext.

Vermogen tot samenwerking:
De student draagt binnen de opleidingscontext constructief bij aan de totstandkoming van een gedeeld artistiek product of proces.

Inhoud

Muziektheater domein: in dit domein staat de beheersing van de muziektheatertechnische onderdelen centraal. Het domein Muziektheater is verdeeld in een kern- en een basisdeel, waarbij de technische beheersing wordt verworven in het basisdeel en in het kerndeel een brug wordt geslagen tussen de techniek, de verschillende vormen van muziektheater en het werkveld.

Acteren
Acteren dient als basis voor  het domeinonderdeel Musical Theatre, maar is in de vorm van musical Acteren ook een zelfstandig domeinonderdeel.

Ensemble Zang
Ensemble Zang dient als basis voor het domeinonderdeel Musical Theatre, maar is ook een zelfstandig domeinonderdeel. Het kerndoel is meerstemmigheid. Dit domeinonderdeel is gekoppeld aan het domeinonderdeel Musical Geschiedenis en zal waar mogelijk de musicalgeschiedenis in de praktijk brengen.

Musical Theatre
Bij Musical Theatre komen de onderdelen dans, zang en spel samen. In Musical Theatre vormen de bestaande musicals, en dan in het bijzonder de dans- en ensemblezangstukken, het les- en leermateriaal.

Performing Knowledge
Binnen dit domeinonderdeel worden onder andere de theorie en de geschiedenis van het muziektheater in de praktijk gebracht. Dit project heeft een binnen schools karakter.

Stemcoaching
Stemcoaching fungeert als ondersteuning voor Acteren, Ensemble Zang, Musical Theatre en Zangtechniek.

Solfège
Solfège omvat het op het gehoor leren onderscheiden en het kunnen lezen van tonen en intervallen en wordt in verschillende modules gegeven, waarbij studenten eerst in trede 9 module één moeten hebben behaald om door te kunnen stromen naar module twee enz. In totaal zijn er vier modules die behaald moeten worden.

Tapdans
Tapdans dient als basis voor de Muziektheatertechniek en Danstechniek, maar is ook een zelfstandige techniek. Tapdans in een dansvorm waarbij men met de voeten ritmische klanken produceert.

Zanginterpretatie
Zanginterpretatie is een apart onderdeel van Zangtechniek , waarbij tekstinterpretatie centraal staat.

Zangtechniek
Zangtechniek dient als basis voor alle domeinonderdelen waarin zang voorkomt, maar is ook een zelfstandige techniek.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Lucia Marthas Institute for Performing Arts