Vak: Kunstgeschiedenis/kunstbeschouwing 5 credits: 5

Vakcode
DBVB21KGB5
Naam
Kunstgeschiedenis/kunstbeschouwing 5
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Opdracht
Toetsen
  • Beschouwen Andere Kunsten, muziek - Opdracht
  • Kunstbeschouwing - Opdracht
  • Kunstgeschiedenis - Opdracht

Leeruitkomsten

Kunstgeschiedenis
De student heeft kennis van de ontwikkelingen in de beeldende kunst van 1960 tot nu.
De student kan actuele thema’s in de hedendaagse kunst benoemen en deze in verband brengen met zijn/haar/hen artistieke praktijk.
De student heeft inzicht in de verschillende posities van de hedendaagse kunstenaar en kan mondelijk beargumenteren welke positie(s) hij/zij/hen op dat moment inneemt (momentopname). 
De student kan zelfstandig bronnen bij een gekozen thema zoeken, analyseren en gebruiken als fundament voor een presentatie als ook een verdiepend essay.

Kunstbeschouwing
De student kan een actueel thema in de hedendaagse cultuur toegankelijk maken voor leerlingen bovenbouw voortgezet onderwijs.
De student kan zelfstandig het bestaande lesmateriaal aanvullen met relevante (interdisciplinaire) voorbeelden uit het verleden en heden, uit de kunsten en de massacultuur/ het dagelijkse leven.
De student kan lessen (CKV, Kunst Algemeen, Kunst beeldend en TK/HV ‘Oude Stijl’) maken, waarin de belangen van de school worden gewaarborgd en de interesses van de leerlingen in acht worden genomen.
De student kan zelfstandig bronnen bij een gekozen thema zoeken, analyseren en gebruiken als fundament voor een verdiepend essay.
De student reflecteert mondelijk en schriftelijk op de inhoud van zijn/haar/hen gemaakte lessen.

Beschouwen Andere Kunsten muziek
Er is sprake van voldoende niveau wanneer de student weloverwogen eigen oplossingen kiest voor problemen/opdrachten met een divergent karakter èn wanneer de student toont de relevante competenties daarbij zinvol/integraal te kunnen inzetten.

Inhoud

Het vak Kunstgeschiedenis/Kunstbeschouwing bestaat uit twee delen. In het deel Kunstgeschiedenis wordt de beeldende kunst uit de periode 1960 tot nu thematisch besproken. Het deel Kunstbeschouwing sluit nauw aan bij de beroepswerkplaats. Terwijl de beroepswerkplaats de structuren en didaktiek van de beeldende vakken in de bovenbouw Voortgezet onderwijs uiteenzet, ligt de nadruk in het deel Kunstbeschouwing op de inhoud van de lessen. Het deel Kunstbeschouwing is een werkplaats waarin we samen aan de inhoud van de lessen werken en je in het maken van de lessen wordt ondersteund en waarin je je een zelfgekozen thema/onderwerp verder verdiept en je op de inhouden van je lessen reflecteert.

Kunstgeschiedenis
We bespreken de ontwikkelingen in de beeldende kunst van 1960 tot nu thematisch. Iedereen kiest een thema/aspect van een thema en verdiept zich erin door middel van een essay en een presentatie. In het essay gebruik je relevante bronnen en laat je jouw inzichten in het thema zien. Je bespreekt ook het verband tussen je gekozen thema en jouw artistieke praktijk. We behandelen ook de positie van de kunstenaar en leggen zodanig de basis voor de contextualisering van je werk, waaraan we in het tweede blok van het volgende semester verder werken. We gaan in dit vak op excursie.          

Kunstbeschouwing
In deze ‘werkplaats’ werken we samen aan de inhoud van de lessen (CKV, Kunst Algemeen, Kunst beeldend en TK/HV ‘Oude Stijl’) en word je in het maken van deze lessen ondersteund. Je geeft een deel van één door jou gemaakte voorbeeldles en reflecteert specifiek op de inhoud. Je laat zien dat je lessen (CKV, Kunst Algemeen, Kunst beeldend en TK/HV ‘Oude Stijl’) kunt maken, waarin je het bestaande lesmateriaal met relevante (interdisciplinaire) voorbeelden hebt aangevuld en waarin je actief een verband legt tussen het verleden en heden. Op basis van deze presentatie schrijf je een essay waarin je aan de hand van één of meerdere voorbeeldlessen reflecteert op de inhoud van je gemaakte les(sen)..

Beschouwen andere kunsten, muziek
Kernconcepten van muziek staan centraal en ideaaltypische werkvormen voor beschouwen in de onderwijspraktijk. Nadruk op beschouwelijke competenties en op het plaatsen van canonische werken uit andere disciplines in een historisch raamwerk.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva