Vak: Onderwijskunde 4 credits: 5

Vakcode
DBVB21OKO4
Naam
Onderwijskunde 4
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Opdracht
Toetsen

Leeruitkomsten


Blok 3: Motivatie & creativiteit
·       De student toont kennis van en inzicht in basisbegrippen met betrekking tot feedback en reflectie (3.1, 3.2, 3.3)
·       De student toont kennis van en inzicht in basisbegrippen met betrekking tot motivatietheorie (2.1, 3.2).
·       De student toont kennis van en inzicht in basisbegrippen met betrekking tot creativiteitspsychologie (2.1, 3.2).
·       De student kan in groepsverband een verwerkingsopdracht ontwerpen en uitvoeren waarin thema’s uit de motivatietheorie gerelateerd worden aan de praktijk van een docent BKV (2.1, 2.2, 3.1, 3.3).
·       De student kan motivatietheorie en creativiteitspsychologie toepassen op eigen ervaringen van zowel binnen als buiten onderwijssituaties
·       De student kan met behulp van verschillende reflectiemodellen inzicht eigen gedrag analyseren (2.1, 3.1, 3.2).
·       De student relateert eigen ervaringen aan recente en relevante literatuur omtrent motivatietheorie (2.1, 3.1,).

Blok 4: Pedagogische concepten en onderwijskundig ontwerpen
·       De student heeft kennis van het Nederlandse onderwijssysteem (2.1);
·       De student kent een aantal pedagogische principes en onderwijsconcepten die ten grondslag liggen aan verschillende vormen van onderwijs (2.1, 3.2, 3.6).
·       De student kan verschillende onderwijskundige ontwerpprincipes en begrippen beschrijven en inzetten in een eigen onderwijskundig ontworpen blauwdruk van een lessenserie (2.1, 2.2, 2.5, 3.1);
·       De student kan de lessenserie legitimeren aan de hand van literatuur (3.2);
·       De student kan concrete lessituaties ontwerpen in het verlengde van de lessenserie (2.1, 3.2, 3.3).;
·       De student kan een educatief filmpje ontwerpen en inzetten in het verlengde van de lessenserie (2.1, 3.2, 3.3).
 

Inhoud

De inhoud van deze cursus is georganiseerd om twee thema’s: ‘motivatie & creativiteit’ en ‘pedagogische concepten & onderwijskundig ontwerpen’.
 
Blok 3: Motivatie & creativiteit
Wanneer we ingaan op creativiteit komen er verschillende facetten aan de orde: wat  definieert creativiteit, welke rol speelt originaliteit; welke visies bestaan er op creativiteit en welke fases en factoren spelen een rol in het creatieve proces en wat houdt creatief denken in.
Verder bouwen we dit blok voort op de kennis die centraal staat bij het vak Introductie Onderwijskunde. We bespreken het onderwerp ‘motivatie’ en de verschillende manieren waarop feedback en reflectie hier een rol in kunnen spelen. Aan de hand van een verslag dat je samen met een klasgenoot schrijft, brengen jullie je eigen motivatie (zowel voor – als in de klas) in kaart en relateer je theorie omtrent motivatie, feedback en reflectie aan je eigen ervaringen en toekomstplannen als docent beeldende kunst en vorming in spé.

Blok 4: Pedagogische concepten en onderwijskundig ontwerpen
In dit blok staat niet alleen een kennismaking het Nederlandse onderwijssysteem centraal, maar ook de pedagogische concepten die daaraan ten grondslag liggen.  Vervolgens komt aan bod hoe je op basis van een (pedagogische) visie tot een onderwijskundig ontwerp komt: van het formuleren van leer- en lesdoelen, tot  evalueren en beoordelen, op basis van verschillende onderwijskundige ontwerpmodellen (waaronder de vier pijlers voor een succesvol onderwijskundig ontwerp (Hoobroeckx & Haak, 2011) en het Four Component Instructional Design (4CID) model ontleend aan Van Merriënboer & Kirschner (2007).
Op welke manier je als docent je onderwijs kunt inrichten om het creatieve proces van lerenden te motiveren, te ondersteunen en te bevorderen, vormt een belangrijk vraagstuk binnen deze cursus.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva