Vak: Theorie trede 11 periode AB credits: 5

Vakcode
DDVB20TH11AB
Naam
Theorie trede 11 periode AB
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
R. de Haan
Werkvormen
Toetsen

Leeruitkomsten

Artistiek vermogen:
De student heeft een persoonlijke artistieke visie van waaruit hij artistieke processen en producten realiseert in een gesimuleerde praktijk. Hiermee inspireert en begeleidt hij lerenden in hun persoonlijke artistieke ontwikkeling. 

Pedagogisch-didactisch vermogen:
De student beschikt over pedagogische en didactische kennis en vaardigheden en kan dit zelfstandig inzetten t.b.v. Een veilige en krachtige leeromgeving binnen de gesimuleerde praktijk.

Interpersoonlijk vermogen:
De student beschikt over een breed spectrum aan communicatieve kennis en vaardigheden. Daarmee brengt hij effectieve interacties en samenwerkingsvormen tot stand binnen de gesimuleerde praktijk.

Omgevingsgericht vermogen:
De student signaleert en onderzoekt relevante ontwikkelingen in de (culturele) diversiteit van de globaliserende samenleving. Hij benut kansen en mogelijkheden binnen de gesimuleerde praktijk.

Kritisch reflectief en onderzoekend vermogen:
De student komt door onderzoek en reflectie tot inzicht en kennis voor zijn functioneren als docent in opleiding, selecteert relevante gegevens om vakkennis te onderzoeken kan dit inzetten om lerenden te stimuleren bij de ontwikkeling van een onderzoekende houding.

Inhoud

Theoriedomein: in dit domein oriƫnteert de student zich op de onderwijspraktijk en maakt hij kennis met de onderwijskundige, didactische en methodische aspecten van het danskunstonderwijs. Daarnaast wordt in dit domein de theoretische achtergrond van de (podium)kunst verworven. In trede 9 wordt dit domein gecombineerd met het Theoriedomein van de opleiding Hbo-Bachelor Dans.

Creatieve Educatieve Praktijk (CEP) Theorie
Creatieve Educatieve Praktijk richt zich op het vak dans in het funderend onderwijs. Studenten doen onderzoek naar de positie van dans in onderwijs, ze ontwerpen lesmaterialen en ontwikkelen diverse interdisciplinaire en vakoverstijgende dansprojecten.

Dansanalyse
Dit domeindonderdeel omvat de theorie en de ontleding van de ballet-, jazz- en PTMD-techniek.

Dans-, Kunst & Cultuur-, en Muziekgeschiedenis
Plaatst de theorie van dans-,-kunst & cultuur en muziek in (historisch) perspectief en legt hiermee de basis voor kennis over de ontwikkelingen in het hedendaagse

Kunsteducatie
Het ontwerpen en ontwikkelen van lesplannen kunsteducatie in de ruimste zin des woords, assimilatie van kennis betreffende kunst kijken, kunst voelen en kunst doceren.

Management Organisatie & Ondernemerschap (MOO)
MOO heeft als doel de theoretische kennis en vaardigheden aan te leren over het ondernemen en  managen van projecten.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Lucia Marthas Institute for Performing Arts