Vak: De ergotherapeut en zijn beroep 2 credits: 5
- Vakcode
- ETVP21THEMA2
- Naam
- De ergotherapeut en zijn beroep 2
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- L. de Vries
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Practicum / Training
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Performance assessment - Performance assessment
- Vaardigheidstoets - Vaardigheidstoets
Leeruitkomsten
De student….
- Beschrijft en verantwoordt, door op de juiste wijze naar de literatuur te verwijzen, het methodisch ergotherapeutisch proces.
- Herkent en benoemt de aspecten van het inhoudsmodel PEOP: bij een fictieve casus.
- Beschrijft en herkent het effect van dagelijks handelen op gezondheid en welzijn van de cliënt.
- De student voert een vraagverhelderend gesprek uit bij een cliënt in een simulatiesetting met handelingsvragen gericht op het rolstoelrijden waarbij hij gebruikt maakt van aangeleerde gesprekstechnieken.
- Instrueert aan een cliënt (in simulatiesetting) de techniek van rolstoel rijden.
- Stelt op basis van het vraag-verhelderend gesprek met handelingsvragen een plan van aanpak op.
Inhoud
Waar in thema 1.1 de nadruk ligt op de rollen en competenties van de ergotherapeut en de factoren die invloed hebben op (je eigen) dagelijks handelen wordt in thema 1.2 ingegaan op het dagelijks handelen van de ander en wat je daar als ergotherapeut mee kunt.
In de integrale leerlijn wordt aan de hand van verschillende fictieve casussen het methodisch ergotherapeutisch proces doorlopen. Dit wordt afgerond met een performance assessment waarin een presentatie over het methodisch ergotherapeutisch proces wordt gegeven aan collega-ergotherapeuten in een werkgroep bijeenkomst. De aspecten van het inhoudsmodel PEOP en het effect van dagelijks handelen op gezondheid en welzijn van de cliënt komen in de presentatie terug.
In de integrale leerlijn wordt aan de hand van verschillende fictieve casussen het methodisch ergotherapeutisch proces doorlopen. Dit wordt afgerond met een performance assessment waarin een presentatie over het methodisch ergotherapeutisch proces wordt gegeven aan collega-ergotherapeuten in een werkgroep bijeenkomst. De aspecten van het inhoudsmodel PEOP en het effect van dagelijks handelen op gezondheid en welzijn van de cliënt komen in de presentatie terug.
- Deze leerlijn wordt aan de hand van een performance assessment getoetst.
- Aan de hand van een simulatiesetting worden deze drie vaardigheden samen getoetst.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies