Vak: Ergotherapie in 2030 credits: 10
- Vakcode
- ETVP21THEMA7
- Naam
- Ergotherapie in 2030
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 10
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- M. Lanting
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Practicum / Training
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Kennistoets digitaal - Computer, organisatie ToetsCentrum
- Professioneel product - Professioneel product
- Vaardigheidstoets - Vaardigheidstoets
Leeruitkomsten
De student…
- Voert vanuit meerdere perspectieven een praktijk gestuurd marktonderzoek uit en doet als toekomstig ondernemende ergotherapeut op eigen initiatief voorstellen.
- Beschrijft het perspectief van ergotherapie in de veranderende context van de cliënt en houdt daarbij rekening met mogelijkheden en beperkingen van zowel cliënt als context.
- Formuleert een voorstel voor een vernieuwende dienst of product waarbij zorgtechnologie duidelijk herkenbaar is ter versterking of verandering van (het perspectief op) participatie van een doelgroep naar keuze en beargumenteert deze met onderbouwing van literatuur waarbij gebruik gemaakt wordt van minimaal 1 Engelstalige bron.
- Voert een screening uit en…
- Concludeert of er bij een cliënt sprake is van een handelingsprobleem dat binnen het competentiegebied van de ergotherapeut valt.
- Communiceert op een begrijpelijke wijze de bevindingen van een screening met de cliënt.
- Analyseert wat de gevolgen van transitie en psychi(atri)sche of cognitieve problematiek zijn op het handelen en het perspectief op de occupational fit en is zich daarbij bewust van levensfase en transitie.
- Begeleidt het veranderproces met behulp van technologie bij de cliënt doelgericht, waarbij de cliënt de regie over het vervullen van betekenisvolle, dagelijkse en maatschappelijke activiteiten en rollen (her)neemt.
- Beschrijft de rol van ‘therapeutic use of self’ in het ergotherapeutische proces.
- Beschrijft de organisatie van sociale firma’s en de mogelijkheden van ergotherapie in samenwerking met andere dienstverleners.
- Herkent veelvoorkomende psychiatrische ziektebeelden en psychologische factoren die van invloed zijn op het dagelijks leven en gezond gedrag.
- Herkent veelvoorkomende neurologische ziektebeelden met diffuse cognitieve functiestoornissen die van invloed zijn op het dagelijks leven en gezond gedrag.
- Beschrijft de functie van groepsdynamica en sociale beïnvloeding.
Inhoud
Thema 1.7 wordt uitgespreid over tien weken.
Tijdens de opdracht van de integrale leerlijn staat het afnemen van een praktijk gestuurd marktonderzoek en klantonderzoek ten behoeve van een ergotherapeutische dienst of een product (ondernemen) centraal; het vinden van een ‘gat in de markt’.
Tijdens de opdracht van de integrale leerlijn staat het afnemen van een praktijk gestuurd marktonderzoek en klantonderzoek ten behoeve van een ergotherapeutische dienst of een product (ondernemen) centraal; het vinden van een ‘gat in de markt’.
- De integrale leerlijn wordt getoetst middels een projectverslag van het marktonderzoek.
- De vaardigheden leerlijn wordt getoetst middels een vaardigheidstoets in simulatiesetting.
- De conceptuele leerlijn wordt getoetst middels theorietoets.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies