Vak: C. Actieve Leefstijl credits: 15

Vakcode
HLVH22ALS3
Naam
C. Actieve Leefstijl
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
15
Taal
Nederlands
Coördinator
S.L. Leistra
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Individueel
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Stage, werk
  • Werkcollege
Toetsen
  • C. Actieve Leefstijl - Performance assessment
  • Experience 3: Wintersport - Actieve participatie

Leeruitkomsten

De student oriënteert zich op de context speciaal onderwijs/MBO. Deze module levert een bijdrage aan onderstaande leeruitkomsten op hoofdfase niveau. Op basis van het vraagstuk vanuit de praktijk, gerelateerd aan het semesterthema, maakt de student een 0-meting m.b.t. de onderstaande leeruitkomsten op hoofdfase niveau. De student bepaalt op welke wijze hij/ zij de gedragingen van de betreffende leeruitkomsten zichtbaar gaat maken en aan gaat tonen in het portfolio assessment (zie document LoLu’s voor uitwerking van de gedragingen).   
  
Leeruitkomsten:  
  
Leeruitkomst pedagogisch bekwaam (hoofdfase niveau):   
De sportleraar realiseert, binnen gestelde kaders en onder begeleiding, een veilige en ontwikkelingsgerichte leeromgeving voor leerlingen zodat zij zich sociaal-emotioneel en moreel verder ontwikkelen, rekening houdend met diversiteit en aandacht schenkend aan zelfvertrouwen en actieve leefstijl.  
  
Leeruitkomst vakinhoudelijke bekwaam (hoofdfase niveau):  
De sportleraar plant, realiseert, verantwoord en evalueert onder begeleiding en vanuit een gegeven kader, een ontwikkelingsgerichte leeromgeving in bewegingssituaties. Dit doet hij op basis van een aangereikte kader dat betrekking heeft op: vak visie, inzichten en ontwikkelingen op gebied van bewegen en sport.  
  
Leeruitkomst vakdidactisch handelen (hoofdfase niveau):  
De sportleraar realiseert onder begeleiding beweegprogramma’s passend binnen het leerplan van de vaksectie en het onderwijskundig beleid van de school.  
  
Leeruitkomst bekwaam in samenwerken met collega’s en de omgeving (hoofdfase niveau):  
De sportleraar neemt samen met collega’s verantwoordelijkheid voor het leerklimaat (leerpsychologisch, sociaal-maatschappelijk) binnen de vaksectie. Hij draagt bij aan positieve en productieve werkverhoudingen in de vaksectie.  
  
Leeruitkomst bekwaam in vakmatige ontwikkeling o.b.v. onderzoekend vermogen (hoofdfase niveau):  
De sportleraar voert onderzoek op basis van de interventiecyclus uit in zijn beroepssituatie. Hij doorloopt, onder begeleiding en binnen gegeven kaders, de interventiecyclus of delen ervan, en maakt daarbij gebruik van deels aangereikte theorieën om tot verbeteringen te komen. Dit proces voert hij op systematische en navolgbare wijze uit.  
  
Leeruitkomst bekwaam in professionele ontwikkeling (PI) (hoofdfase niveau):  
De sportleraar geeft op een systematische wijze sturing aan zijn eigen professionele identiteit op basis van reflectie en beschreven kennis en ervaringen van anderen en draagt op deze wijze bij aan de ontwikkeling van zichzelf en de directe professionele omgeving.  
  
Competentieniveau  
Hoofdfase niveau  
 

 

Inhoud

Deze module richt zich op het thema ‘talentkrachtig onderwijs’ binnen de context bewegingsonderwijs in het speciaal onderwijs/MBO, waarin de student stageloopt. Op basis van het semesterthema maakt de student een keuze uit onderstaande instituutsthema's. Er kan opnieuw gekozen worden uit één van de eerste drie thema’s, of de student kan voor het eerst het vierde thema kiezen.  

  • Beter leren bewegen  
  • Duurzame sportparticipatie  
  • Actieve gezonde leefstijl  
  • Duurzaam organiseren van sport en bewegen 
De student werkt in de beroepspraktijk aan een challenge in relatie tot het gekozen instituutsthema en de leeruitkomsten van de hoofdfase. Vanuit de landelijke BOK doet de student inhoudelijke kennis op m.b.t. onderstaande thema’s:  
  • Talent benaderingen 
  • Nederlands onderwijsstelsel (passend onderwijs). 
  • Motorische leertheorieën (impliciet en expliciet leren).  
  • Motivatietheorie (zelfdeterminatietheorie).  
  • Zelfregulatietheorie. 
  • Pedagogische opvattingen 
  • Didactische driehoek.  
  • Ontwikkelings- en gedragsstoornissen.  

Nb. Voor de actuele literatuur wordt verwezen naar de semesterhandleiding
 
Van de student wordt verwacht dat de opgedane kennis op macro-, meso- en microniveau, vertaald wordt naar de beroepspraktijk en naar de opdrachten die in dienst staan van het portfolio assessment. Daarnaast leert de student de verschillende bekwaamheden vanuit het landelijke opleidingsprofiel bewust in te zetten om de leeruitkomsten op hoofdfaseniveau aan te kunnen tonen.   
In de stage past de student praktijkgericht onderzoek toe om de eigen beroepspraktijk te verbeteren.  
Opgedane kennis uit de begeleiding en de keuzemodulen wordt o.b.v. bronnen verzameld, toegepast en verwerkt in het portfolio. Op basis van de verkregen kennis en inzicht, ontwikkelt de student lessen en lessenreeksen welke in de stage worden uitgevoerd en geëvalueerd. De talentkrachtige leeromgeving staat hier centraal.  
In dit proces wordt de student vanuit de opleiding begeleid op persoonlijke leerdoelen en criteria die vanuit de 0-meting door de student gekoppeld worden aan de leeruitkomsten van de hoofdfase.  
Aan het einde van het semester toont de student in een portfolioassessment aan hoe hij de leeruitkomsten heeft gerealiseerd. 
Voor deze module geldt, naast de aanschaf van de verplichte literatuur en evt. aanvulling op het kledingpakket, geen additionele kosten. 
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies